Home Forums Mijn Verhaal Toename van de belastbaarheid uitgesloten toch 80 – 100% arbeidsongeschikt WGA

Toename van de belastbaarheid uitgesloten toch 80 – 100% arbeidsongeschikt WGA

2 Started on: 1225 december 2018 om 12:58

Hallo ,

ik snap er niks meer van . Ik heb een wga uitkering toegekend gekregen waarbij 80-100% arbeidsongeschikt. Keuringsarts schrijft bij conclusie dat ik over benutbare mogelijkheden beschik en bij                   Duurzaamheid arbeidsbeperking : verbetering van de belastbaarheid is uitgesloten . En bij prognose  dat de medische situatie naar verwachting niet in belangrijke mate zal veranderen en dat de functionele mogelijkheden naar verwachting niet of nauwelijks zullen veranderen …..Ook staat er dat de Arbeidsdeskundige kan geen functies vinden dus geen verdiencapaciteit dus 100% arbeidsongeschikt.                Vervolgens staat er in de brief van de beslissing van de raad van bestuur hoe ze aan deze beslissing zijn gekomen is dat ik 100% arbeidsongeschikt ben en dat ik meer dan een geringe kans heb op herstel . UWV gaat mij ondersteunen bij mijn re integratiev.                                    Klopt deze beslissing wel ? Ik vind het erg tegenstrijdig.

 

Groetjes Donja

 

 

ABC

Gegroet,

Vreemde brieven krijgt u van het UWV.

Mijn uitleg is, de verzekeringsarts is van mening dat u kunt werken (de benutbare mogelijkheden). Hij geeft daarbij aan dat de nu opgestelde benutbare mogelijkheden in de toekomst niet wijzigen (verbetering belastbaarheid uitgesloten). Bij het onderdeel prognose geeft de verzekeringsarts aan dat hij twijfelt of er in de toekomst iets verandert aan de gezondheidssituatie maar het kan wel. Zoals ik het lees ook al wijzigt in de toekomst uw gezondheidssituatie dan nemen de benutbare mogelijkheden niet toe of af. U blijft dezelfde benutbare mogelijkheden houden.

Aangezien de VA aangeeft dat er in de toekomst een wijziging kan optreden in uw gezondheid is er een meer dan geringe kans op herstel qua gezondheidstoestand. Ik lees in uw uitleg niet dat de verzekeringsarts ergens schrijft dat het duurzaam is.

Wat ik elders heb gelezen/gehoord is dat ook al vindt de arbeidsdeskundige geen functies en is het WGA percentage 80-100 u dan toch wordt opgeroepen voor een re-integratiegesprek. Hier wordt dan b.v. gekeken of u vrijwilligerswerk wil en kan doen. Ook wordt  gekeken naar wat nodig is om vrijwilligerswerk te gaan doen. Voor zover mij bekend wordt zelfs begeleiding aangeboden. Op de website van het UWV kunt u lezen hoe met vrijwilligerswerk wordt omgegaan en wat de gevolgen kunnen zijn.

https://www.uwv.nl/particulieren/vrijwilligerswerk/detail/vrijwilligerswerk-tijdens-mijn-ziektewet-wia-wao-wajong-uitkering/moet-ik-vrijwilligerswerk-tijdens-mijn-ziektewet–wia–wao–of-wajong-uitkering-doorgeven-aan-uwv

Als ik uw brieven had gekregen dan zou ik bij het UWV het medisch verslag van de verzekeringsarts en de FML opvragen. U heeft nu de verzekeringsgeneeskundige rapportage gekregen en dat is een samenvatting van het medisch verslag. Met beide krijgt u meer inzicht in uw mogelijkheden die u volgens het UWV heeft en dat lijkt mij van belang bij het wel of niet aanvaarden van vrijwilligerswerk.

M.v.g. ABC

 

 

Hoi Donja,

Gisteren ook een soort gelijke brief van het uwv, heel verwarrend.

In het gesprek 100% afgekeurd wat valt in de 80-100%. Ik heb een aantal aandoeningen die niet kunnen verbeteren in de toekomst, toch wga. Heel onoverzichtelijke brief met veel info. Ik heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld om er een licht over te laten schijnen.

Het afgelopen jaar binnen het tweede spoor ook al een reïntegratie project gevolgd.. Ben gesloopt..

 

Succes met alles

 

Groet, lizette

  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.