Home Forum Mijn Verhaal Ziekte, burnout, en nu?

Ziekte, burnout, en nu?

3reacties Started at 16 september 2019 om 17:22

• danielle89
    Bijdrager

Ziekte, burnout, en nu?

Hallo allemaal,

Ik vind het lastig om mij zo voor te stellen met een persoonlijk verhaal, maar ik doe het toch.
    Elke tip, steun, herkenning is zo welkom op dit moment.

Sinds 2014 heb ik de diagnose fibromyalgie. Ik kwam vrij snel terecht bij het UWV, die mij voor 50% arbeidsongeschikt (of geschikt) verklaarde. Sindsdien krijg ik een uitkering minimumloon.
    Heel prettig, want hiermee ben ik in staat het werk te verrichten wat ik wel kan: Illustreren en vormgeven als freelancer. Werk dat mij veel voldoening geeft en gelukkig maakt. Ik ben dus ondernemer en sta ingeschreven bij het KVK.

Vorig jaar september kreeg ik er na een aantal zware maanden met intense persoonlijke tegenslagen, een nieuwe diagnose bovenop: speekselklierkanker. Het was enorm schrikken. Met een operatie en bestraling ben ik tot zo ver gelukkig ‘schoon’. De artsen waren er op tijd bij en ik heb veel geluk gehad. Ik heb nu regelmatige controles bij mijn begeleidend arts.
    Inmiddels was ik na een aantal vervelende situaties en deze ziekte niet in staat om te werken voor een paar maanden; iets wat ik ontzettend moeilijk vond. Ik kon mijn overlopende passie, werkdrive en creativiteit niet kwijt. Als gevolg hiervan pushte en veroordeelde ik mezelf, ging toch aan het werk, en stortte volledig in. Fysiek, mentaal en emotioneel. Nu, drie maanden verder, durf ik toe te geven aan de stevige burn-out die me overvallen is en ben ik klaar helemaal van onderaan te beginnen.

Het is niet mijn bedoeling een indrukwekkende lijst van tegenslagen op te sommen. Medelijden heb ik in overvloed ontvangen. Inmiddels heb ik alleen angst opgebouwd om hulp te vragen. Mijn omgeving heeft me inmiddels al jarenlang gesteund met narigheid. ‘Kom ik weer aan’, is mijn niet-helpende gedachte.
    Ik merk dat ik aan het afglijden ben in een negatieve spiraal. Bang om weer terug te vallen in de zware depressie die ontstond op mijn 16e, en alle narigheid die ik mijn omgeving daarmee heb bezorgd.
    Toch ben ik op een punt beland waarop ik mij besef dat herstellen in mijn eentje misschien niet gaat lukken. Ik heb hulp nodig.
    Hoe vraag ik hulp?
    Hoe laat ik de zorgen los dat ik anderen teveel tot last ben?
    Hoe kom ik de dagen door waarop ik zoveel meer zou willen doen dan ik kan?
    Hoe kom ik in contact met lotgenoten, ervaringsdeskundigen, iemand die graag met me zou praten over zingeving?

Het is veel. Mede daarom bedankt als je als lezer mijn verhaal hebt doorgelezen.
    Wie weet kom ik via deze weg nog op handige tips, iemand die mij begrijpt, of doorverwijzingen. 🙂
    Dank je wel!
    Groetjes Danielle

(1 waardering)
    John
3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Reacties
  • InekeEDIneke
    Bijdrager

He wat ontzettend naar voor je.

De bodem… da’s heel heftig. En, al kan het even duren voor je er wat mee kan, the only way is up.

Maar het is verstandig inderdaad daar hulp bij te vragen en is de eerste stap, eigenlijk de tweede al (!) want erkennen is de eerste!!, via je huisarts psychologische hulp inzetten.

Jouw belastbaarheid, energie is op dit moment laag. Probeer je dagactiviteit ook laag in te zetten. Je kunt pauzes nemen, inspanning met ontspanning afwisselen, rusten. En dat van jezelf mogen!!

Probeer een beetje uit wat je aankan en daar een soort basisritme van maken. Gaat dat langere tijd goed, kun je een stapje erbij proberen….

Sterkte!! Neem je tijd!

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Danielle,

wat een heftig verhaal wat je hier deel, maar wat goed dat je dat heb gedaan en hulp zoek voor je situatie.
    Als aanvulling op hetgeen Ineke al heeft aangegeven wil ik je aangeven dat het misschien kan helpen om een dagindeling te maken van je dagen. Dit kan je misschien weer wat structuur geven;
    https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/hoe-maak-ik-een-dagindeling/

Je geeft aan graag in contact te willen komen met lotgenoten, ervaring deskundigen.
    Misschien is het mogelijk voor je om een bijeenkomst “Koffietafel” welke wij op verschillende plekken in Nederland organiseren te bezoeken;
    https://samenveerkrachtig.nl/koffietafel/

In dit over zicht staan ook bijeenkomsten bij U centraal opgenomen, deze kunnen misschien ook zinvol voor je zijn.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en je vragen om ons hier op het forum op de hoogte te houden?

Met vriendelijke groet,
    John

danielle89
    Bijdrager

Hallo,

Wat fijn om zo snel al reacties van jullie te lezen, John en Ineke! Bedankt.
    Ook bedankt voor de tips.
    Helaas is er geen koffietafel bijeenkomst waarop ik kan, of onderwerpen die voor mij geschikt zijn,
    maar ik zal zeker de agenda in de gaten houden want ik vind het een heel fijn initiatief!
    Ook aan de andere links heb ik zeker wat!
    Het is soms lastig op de goede websites terecht te komen wanneer ik ze zelf probeer te vinden.

Ik zal jullie op de hoogte houden 🙂

Groetjes Danielle

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.