Home Forum Mijn Verhaal wia (wga) 70% met 20 uur een urenbeperking /werk aanvaarden

• ingeborgh
    Bijdrager

wia (wga) 70% met 20 uur een urenbeperking /werk aanvaarden

Beste John

even een vraag:

ik zit sinds dec 2017 in de wia, (wga) , 70 % percentage en een urenbeperking van 20 uur. Dus volgens mij moet ik 20 uur solliciteren???

LGU duurt tot aug 2019. Restcapiciteit : Moet ong 50% van 700,- verdienen om tot een aanvullende loon te komen straks. Nu is het zo dat mijn werkgver ERD blijkt te zijn en houdt mij in slapend dienstverband. Via de verzekering van de werkgever, die nu ws opdraait voor mijn re integratie voor 10 jaar en die mij constant bestookt met telefoontjes hoe het gaat heb ik een re integratie bureau toegewezen gekregen. Nu kan op een zaterdag bij postnl een baan krijgen voor circa 4 uur. Ben hier zelf achteraan gegaan. Niet dat het veel oplevert qua financien maar ik ben bezig .Maar ik hoor van verschillende kanten dat ik moet uitkijken om zomaar een baan aan te nemen omdat dan de tussenpersoon van verzekering van de werkgever gelijk met een bedrijfsarts of arboarts, (dat weet ik niet) ,aankomt die probeert mij in een lager percentage arbeidsongeschikt te krijgen? welliswaar via het uwv. Is het zo dat ik dit baantje niet moet aannemen.?? Het is geen topbaan en het is meer voor mij arbeidstherapeutisch.

Daarnaast ook de vraag of die tussenpersoon van de verzekering en de werkgever mij maar blijft vragen hoe het gaat met mij. Kan dat zo maar?? Zij willen mij ws zo snel mogelijk uit de Wia

alvast dank voor het antwoord Ingeborgh

(3 waarderingen)
    JohnDeborah
4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnED
    John
    Moderator

Hoi Ingeborgh,

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Ik zal in mijn beantwoording van links plaatsen naar websites waar ook het een en ander op wordt uitgelegd.

1.
    Als je zelf denkt dat je meer dan 20 uur kunt werken dan mag dat. Behalve wanneer de Verzekeringsarts of de Arbeidsdeskundige van UWV anders heeft bepaald.

2. Als je meer dan 65% van je oude loon verdient in de vervolguitkering dan stopt deze pas als je die 65% gedurende 1 jaar hebt verdiend. De uitkering wordt dan eerst omgezet in een Loonaanvullingsuitkering.

3. Als je 50 -100 % van je restverdiencapaciteit verdient, wordt de vervolguitkering direct omgezet in een Loonaanvullende uitkering

4. Als je meer dan 100 % van de restcapaciteit verdient, maar minder dan 65% van
    je oude loon, dan wordt de vervolguitkering ook omgezet in een Loonaanvullingsuitkering

5. Als je 60% van je oude loon verdient, verlies je je WIA-uitkering niet.

Op deze pagina van het UWV kan je alles vinden over de WIA uitkering, ik hoop dat je hier voor jezelf wat duidelijkheid uit kan krijgen.

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/index.aspx

Nu wat betreft je (ex) werkgever die ERD is. Daar zijn ook regels voor;
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-en-werkgever-is-eigenrisicodrager/detail/advies-over-reintegratie

Wat betreft je werkgever is het zo dat hij gebruik moet maken van een bedrijfsarts of arboarts.
    https://burned-out.nl/wat-zijn-de-taken-en-bevoegdheden-van-de-bedrijfsarts-of-arboarts/

Als het werk bij PostNL binnen de mogelijkheden die de FML lijst jou bieden vallen dat lijkt het me geen probleem om zo’n baantje te nemen. Er wordt namelijk van jou verwacht om nog zelf te verdienen. je ben niet volledig afgekeurd.
    Hierover kan je natuurlijk altijd ook contact zoeken met het UWV.

Ik hoop dat ik je vragen zo heb beantwoord. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag van je.
    Vriendelijke groet, John

ingeborgh
    Bijdrager

beste John,

bedankt voor de uitgebreide info, ik ga het deze week  even rustig doornemen.

Ik weet niet of je verplicht bent om te solliciteren.

Ik had van augustus 2013 tot en met augustus 2016 een wga uitkering.

Daarna werd het een vervolguitkering die echt aanzienlijk lager is. Ik ben voor 71,18% arbeidsongeschikt en werk zo’n beetje 6 uren per week. Dat is mijn max.

Ik geef dat netjes door aan UWV en eens per half jaar vragen ze mij om m’n loonstroken op te sturen zodat zij kunnen controleren hoeveel ik verdien.

Dat heeft tot nu toe geen invloed op mijn uitkering gelukkig.

Misschien handig om UWV te bellen en vragen wat je verplicht bent en wat je mag.  Dat zijn nogal verschillen. Ook voor je eigen gevoel (zo ervaar ik het althans)

Vriendelijke groet ,

Els

ingeborgh
    Bijdrager

Even weer een vraag:  ik zit in de wia, 70 % met  20 uur  sol plicht, circa  4 uur per dag om mijn  restcap te behalen/ werk te zoeken rekening houdend met mijn beperkingen. wg is eigen risicodrager en heeft dit uit besteed bij een private verzekeraar. Daarnaast ben ik niet ontslagen en zit  nu nog steeds in een zgn  slapend dienstverband.

Ik heb een re integratie bureau toegewezen gekregen via verzek.maatschappij eigen risicodrager , maar heb nu na maanden gesolliciteerd te hebben, aangegeven dat ik nu niet in staat om te zoeken naar een baan, laat staan te werken  omdat ik straks in een intensieve behandeling bij de artsen onderga.

Daarnaast ben ik opgeroepen bij de bedrijfsarts van de werkgever waar ik nog steeds  in  ”dienst” ben.   Daar ga ik uiteraard naar toe

Maar ik  krijg ik nu een verzoek, van de tussenpersoon van de verzekeraar waar werkgever verzekerd is  (Wg is tevens ook  eigen risicodrager)  om een  machtiging af te geven zodat zij medische gegevens kunnen opvragen bij  mijn behandelaars en bij het uwv . Daarnaast hebben zij het ook over een arbeidsdesk onderzoek.   zij geven aan dat zij dan kunnen beoordelen of een herbeoordeling wel/niet noodzakelijk is

Maar ik ga al naar de bedrijfsarts?  Vraag: Ben ik verplicht  om ook nog toestemming te geven aan een medisch adviseur en/of arbeidsdesk adviseur van de verzekeringsmaatschappij ERD . Kunnen zij niet gewoon informatie opvragen bij de bedrijfsarts?

Ik heb trouwens daarna zelf een herbeoordeling bij het uwv aangevraagd. Vraag: Want volgens mij ben ik dat verplicht als mij gezondheid wijzigt.

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.