Home Forum Mijn Verhaal Wia uitkering en studie

Wia uitkering en studie

1reacties Started at 17 januari 2020 om 12:32

• Nicole1
    Bijdrager

Wia uitkering en studie

Hallo ,

ik heb sinds begin november 2019 een wia uitkering na 2 jaar ziektewet bij acture .

de druk om aan het werk te gaan wordt redelijk voelbaar en ik wil ook weer gedeeltelijk werken .
    daarvoor laat ik me omscholen door een studie te volgen die steeds in september begint .
    Ik ben voor 45 % afgekeurd en er is mij verteld dat ik toch echt geldproblemen krijg als ik niets binnen 2 jaar weer redelijk voor mezelf ( en mijn 2 jonge kinderen ) kan zorgen .

de studie duurt een jaar en is dus september 2019 gestart , dus voor mijn wia uitkering .

ik heb hierover in juni 2019 contact gehad met uwv maar konden niets doen omdat ik niet bij het uwv mijn ziektegeld kreeg .

nu volg ik ook een aanvullende module die je alleen kunt volgen als je de gehele opleiding doet . Die wordt vergoed , de gehele opleiding niet omdat 2 van de 8 modules buiten de startdatum van mijn wia vallen .
    nu heb ik gevraagd of dan de 6 modules die wel in de goede periode vallen wel vergoed kunnen worden , lastige vraag vinden ze maar antwoord is nee .

dit alles is uitgezocht door mijn contactpersoon bij uwv .
    dit kan toch niet ??? Als ik de opleiding in september van 2020 zou starten wordt deze volledig vergoed maar nu niet .

wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen en misschien wel goede raad of eigen ervaring mee ?

dank alvast

(1 waardering)
    John
1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • ErnestErnest
    Bijdrager

Hallo Nicole1,

Goed dat je deze vraag hier stelt.

De facto is het zo, dat het UWV dan pas een studie vergoed om ander werk te kunnen zoeken, ofwel omscholing. Wél moet je voldoende aannemelijk kunnen maken dat er in je bestaande werk er geen mogelijkheden bestaan, ofwel mag je pas studeren wanneer er weinig tot geen uitzicht bestaat in het vinden van het werk waarvoor je hebt geleerd. Een aanvullende module, zo lees ik het, zal dan door het UWV worden geweigerd. Een en ander is hier hier te vinden. Welnu, de kansen zijn nog niet vergeven lijkt mij. Uiteindelijk zou ik alsnog een schriftelijk verzoek indienen en alsnog ze proberen te overtuigen.
    Het is inderdaad niet altijd eenvoudig de medewerkers proberen te overtuigen. Soms doet een face-to-face gesprek in bijzijn van jezelf en iemand die je kent, wonderen.

Succes er mee!

Groet, Ernest Wils.

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.