Home Forum Mijn Verhaal WGA uitkering en nu?

WGA uitkering en nu?

6reacties Started at 31 januari 2019 om 17:14

• Aapie
    Bijdrager

WGA uitkering en nu?

Beste leden,

Op 1 november 2016 ben ik uit dienst gegaan bij Achmea vanwege een reorganisatie. Achteraf gezien had ik mij niet moeten laten afkopen (gouden handdruk) want ik had toen al gezondheidsklachten, maar goed.

Vervolgens recht op WW wat als snel werd omgezet in Ziektewetuitkering. Namelijk vanaf 1-11-2016 tot 1-11-2018. Per 1 november 2018 in de WGA- uitkering. Dit is tot 30 mei 2020. Ik ben 54,12% arbeidsongeschikt verklaard en heb recht op loongerelateerde WGA – uitkering.

Mij is verteld dat nu werken “loont” want dan houd ik meer over. De rekentool van het UWV heb ik al geprobeerd maar ik zie niet zo goed waarom het loont. Want zoveel meer houd ik niet over als ik naast de WIA werk. (wat ik overigens wel weer wil).

Verder is mij al die tijd verteld dat ik niet zou zakken in inkomen. Geen idee waarom dat is gezegd want ik heb nu ruim € 500,00 minder dan ik ooit verdiend heb?

Verder begrijp ik niet wat het arbeidsongeschiktheid percentage zegt? Ik heb al die tijd aangegeven dat 32 uur per week werken niet meer gaat lukken (hersenbeschadiging). Is het percentage daarop gebaseerd? Of moet moet ik gewoon weer fulltime (32 uur per week) aan de slag? En wat als ik per mei 2020 geen baan heb?

Kortom; kan iemand mij vertellen/ uitleggen wat dit allemaal zegt?

1. Wat zegt het percentage arbeidsongeschikt zijn?
    2. Hoe kan ik meer inkomen krijgen?
    3. Wat gebeurt er per mei 2020 als ik geen baan heb?
    4. Wat als ik nu bijvoorbeeld een baan voor 16 uur per week vindt? Wat gebeurt er dan per 1 mei 2020?
    5. Ben ik voor het leven arbeidsongeschikt?
    6. Weet iemand of je recht hebt op de inkomensafhankelijke combinatie korting bij WIA? (ik ben alleenstaand moeder).

Ik hoop dat iemand mij kan helpen..

Hartelijke groet,
      Marion

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Reacties
  • ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Een antwoord in delen van mijn kant uit.

Werken loont?

Van iedere tien euro die u verdient houdt u ongeveer drie euro over. Hierbij is geen rekening gehouden met de arbeidskorting van de belastingdienst. Via de link ziet u een eerdere vraag waarbij ingegaan op het werken naast een WGA uitkering. De denk fout die ik regelmatig maak is dat ik bij de term WIA maandloon denk dat dit het bedrag is wat het UWV per maand aan mij uitbetaald.

https://samenveerkrachtig.nl/forum/topic/weer-aan-het-werk-met-een-wga-uitkering/

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Wat zegt het percentage arbeidsongeschiktheid?

Het percentage arbeidsongeschiktheid geeft aan hoeveel inkomen u nog kan verdienen in vergelijk met wat u verdiende voordat u ziek werd. Stel iemand is 70 procent arbeidsongeschikt dan betekent dat deze persoon naar inschatting van het UWV alleen nog werk kan doen waarmee 30 procent verdient wordt van wat deze persoon vroeger verdiende zelfs als deze persoon 40 uur per week werkt.

Het UWV werkt wel met het zogenoemde SV loon. Dat is het loon dat de belastingdienst gebruikt voor de berekening van de werknemerspremies. Als u nog een oude salarisstrook heeft, kunt u zien dat dit lager is dan het bruto loon wat op uw salarisstrook staat.

Het percentage arbeidsongeschiktheid zegt niets over het aantal uren dat u kunt werken. Indien er een zogenoemde uren beperking is dan staat dit vermeld in de rapportage van de arts.

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Ben ik voor het leven arbeidsongeschikt?

Volgens mij begrijp ik deze vraag niet helemaal daar ik denk dat weet u zelf het beste. U weet of uw gezondheid nog kan verbeteren of niet.

Via onderstaande link kunt u zien bij welke omstandigheden de uitkering stopt.

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/einde-wia-uitkering/detail/ik-kan-weer-meer-verdienen

Ik verwacht niet dat het UWV u tegen gaat houden als u een andere baan kiest dan nu bij de arbeidsdeskundige naar voren is gekomen. Mocht u een uren beperking hebben dan verwacht ik niet dat het UWV u tegen gaat houden als u meer uren wilt gaan werken dan de uren beperking. Iemand anders op het forum schreef tenminste dat toen zij meldde dat zij meer uren wilde werken dat het antwoord van het UWV was, prima de keuring is slechts een moment opname.

Ik hoop dat ik uw vraag heb beantwoord maar zeker ben ik daar niet van.

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Wat gebeurt er per mei 2020 als ik geen baan heb?
    Wat als ik nu bijvoorbeeld een baan voor 16 uur per week vindt? Wat gebeurt er dan per 1 mei 2020?

Onderstaande link geeft uitleg over de verschillende WIA uitkeringen. In uw beschikking staat tot hoe lang u loongerelateerde uitkering duurt en wanneer deze overgaat naar de LAU of de VVU.

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/welke-wga-uitkering-krijg-ik/ik-krijg-een-vervolguitkering-vvu

Voor de LAU geldt, het aantal uren dat u werkt is niet van belang, hetgeen u verdient is van belang. Het is van belang om 50% of meer van de door het UWV aangegeven restcapaciteit te verdienen.

Als u geen inkomen heeft op de door het UWV aangegeven datum krijgt u de VVU uitkering.

Weet iemand of je recht hebt op de inkomensafhankelijke combinatie korting bij WIA? (ik ben alleenstaand moeder).

Zelf heb ik hier geen ervaring mee dus ik reageer vanuit zoals ik de website van de belastingdienst begrijp.

Ziektewetuitkering wordt als inkomen gezien is wat ik lees in de onderste link. U moet een hoger inkomen hebben dan 4.993. Verder moet u aan alle eisen voldoen welke mij niet lijken gewijzigd te zijn t.g.v. de WGA uitkering, zie link direct hieronder.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/inkomensafhankelijke_combikorting/inkomensafhankelijke_combinatiekorting

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/arbeidskorting/inkomen_uit_werk

Kunt u de vraag hoe kan ik meer inkomen krijgen nader toelichten?

M.v.g. ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Tav van de vraag van de vraag over de inkomensafhankelijke combinatie korting bij WIA wil ik u toch adviseren om de belastingtelefoon te bellen. Ik lees namelijk dat de belastingdienst de term ziektewetuitkeringen ook gebruikt voor het loon wat bij ziekte de eerste twee jaar door de werkgever wordt doorbetaald. Bij de uitleg over arbeidsinkomen wordt de term ziektewetuitkering gecombineerd met de term werkgever. Hierdoor denk ik nu dat u niet in aanmerking komt.

Excuses voor een verkeerd antwoord.

Mvg ABC

Aapie
    Bijdrager

Enorm bedankt voor uw informatie ik ga het allemaal eens rustig nalezen. Voor wat betreft de inkomensafhankelijke combinatie korting: daar heb ik inderdaad geen recht meer op. Vriendelijke groet, Marion

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.