Home Forum Mijn Verhaal Vervroegde iva aanvraag

Vervroegde iva aanvraag

1reacties Started at 9 januari 2020 om 19:21

• Hachjean
    Bijdrager

Vervroegde iva aanvraag

Hallo allemaal.

Mijn man is bijna een jaar in de ziektewet bij zijn werkgever, hij heeft COPD gold 3/4 en na 3 maanden longrevalidatie is zijn toestand alleen maar slechter geworden.

We hebben het hele traject van het stappenplan gevolgd en voor de eerstejaars evaluatie was het voor ons en het bedrijf al duidelijk dat hij zijn werk niet meer kon doen. Hierop heeft zijn werkgever gevraagd of hij een onafhankelijke arbeidsdeskundige van Arboned  in mocht schakelen. Deze arbeidsdeskundige gaf aan mede op basis gegevens bedrijfsarts en longarts, dat hij niet meer aan het werk komt en adviseerde ons om vervroegd iva aan te vragen. Dit hebben wij inmiddels gisteren gedaan, wij hoefden maar 1 formulier apart op te sturen, namelijk die van de bedrijfsarts en longarts. Mijn vraag is nu, telt de uitslag van de arbeidsdeskundige van de Arbo nu wel of niet mee bij het UWV? Ik hoop dat er iemand is die hier een duidelijk antwoord op kan geven.

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • InekeEDIneke
    Bijdrager

Een vervroegde iva uitkering gaat vooral om het medische verhaal, of dat direct aantoonbaar is dat je niet meer, duurzaam, kunt werken. De voirwaarden zijn;

1.Je bent volledig arbeidsongeschikt. Volledig arbeidsongeschikt houdt in dat je voor meer dan 80% arbeidsongeschikt bent.
    2.Je bent duurzaam arbeidsongeschikt. Duurzaam arbeidsongeschikt betekent dat je de komende 5 jaar geen uitzicht hebt op herstel.

Voor het eerste punt zou ik het rapport meesturen; dat hebben jullie onderzocht!! Vaak nemen ze wel liever hun eigen arbeidsdeskundige daarbij. Maar ik zou het iig meesturen!!

Succes en sterkte!!

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.