Home Forum Mijn Verhaal Vakantiedagen

Vakantiedagen

7reacties Started at 2 januari 2019 om 19:11

• Jolleke
    Bijdrager

Vakantiedagen

Sinds begin december heb ik een WGA uitkering. Ik ben nu met de ex-werkgever in discussie over mijn vakantiedagen. Nu hebben ze tijdens mijn 2 jaar ziekte mijn vakantiedagen afgeschreven terwijl ze nooit toestemming hebben gevraagd om deze dagen af te schrijven. Ik heb alleen met de mail vakantie  aangevraagd en dat was oke. Mag dit zomaar. Volgens mij mag dit volgens de wet niet. Wie kan mij helpen. Groetjes Jolande

(1 waardering)
    John
7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Reacties
  • ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Volgens de website van de FNV heef u gelijk. Zie link hieronder:

https://www.fnv.nl/themas/ziekte-en-re-integratie/ziekte-en-vakantie/op-vakantie-tijdens-ziekte/

Jolleke
    Bijdrager

Hoe zit het dan wettelijk gezien met bovenwettelijke en wettelijke vakantiedagen.

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Kan deze vraag worden toegelicht? Het is mij in ieder geval onduidelijk wat uw vraag is.

Mvg ABC

Jolleke
    Bijdrager

Ik heb het een en ander gelezen maar wat mag de ex-werkgever precies afboeken van de vakantiedagen die ik in die 2 jaar ziekte heb opgebouwd en moet ik daarvoor officieel toestemming geven?

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Vooraf ik ben geen jurist, ofwel ik kan aangeven wat ik weet en lees. Voor gratis juridisch advies kunt u zoeken op juridisch loket of rechtswinkel.

Wat ik lees in de link die ik hierboven heb geplaatst is:

Op het moment dat u aangaf bij uw werkgever ik wil op vakantie, had uw werkgever behoren aan te geven dat betekent dat u verlofdagen opneemt. U had dan kunnen aangeven ik ga akkoord of ik ga niet akkoord met het afschrijven van de verlofdagen.

Als een werkgever het nalaat om aan te geven dat er verlofdagen worden afgeschreven, er is geen akkoord van u, dan mag de werkgever geen verlofdagen inhouden. TENZIJ hierover afspraken zijn gemaakt in de CAO of bedrijfsregelment.

De regels omtrent bovenwettelijke dagen en verlof opnemen liggen vast in de cao of bedrijfsregelment of wat uw werkgever hiervoor gebruikt.

Wat ik bij u lees, u heeft werkgever geïnformeerd over op vakantie gaan. Werkgever heeft op dat moment niet aangegeven dat wordt afgeschreven van uw verlofdagen. Hier wordt de TENZIJ actief namelijk de vraag wat staat in uw CAO of  bedrijfsregelment . Het is voor u van belang om de CAO en/of bedrijfsregelment te lezen.

Mvg ABC

Jolleke
    Bijdrager

Betreft het stukje op vakantie tijdens ziekte. Tijdens de 2 jaar ziekte mag de werkgever schijnbaar gewoon de vakantiedagen afboeken zonder toestemming volgens mijn advocaat. Alles wat op internet staat klopt niet en is misleidend. Vraag wel om een goed overzicht van opgebouwde en afgeboekte vakantiedagen. Bij mij hadden ze ook teveel afgeboekt en ook een aantal weken maar 70 % en vakantiedagen zijn 100 %. Werkgevers zijn niet betrouwbaar altijd alles zelf uitzoeken en het een advocaat laten regelen.

InekeW
    Bijdrager

** toen ik in de iva belandde en navroeg hoe het zat met afronding en evt narekening; mijn contract werd slapend gezet, dat doe ik op advies tot de wetgeving veranderd mbt transitievergoeding, maar evt pbl uren en vakantie-uren konden uitbetaald worden.

(Dat was fijn mbt onze financieele situatie)

Bleken mijn vakantieuren verjaard, daar kon ik niks meer mee helaas. Dus idd; zoek dat even goed uit!!

Succes!!

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.