Home Forum Mijn Verhaal Tja, waar sta ik?

Tja, waar sta ik?

4reacties Started at 23 augustus 2019 om 17:14

• Miranovember
    Bijdrager

Tja, waar sta ik?

Mijn verhaal is eenvoudig. Op mijn 51ste is na een flinke longontsteking een ernstige astma vastgesteld die moeilijk stabiel te krijgen is. Een onvoorspelbare en chronische ziekte. Afgezien van kleine astma-aanvallen die vaak ‘s nachts of ‘s morgens vroeg op treden, heb ik ook regelmatige zware aanvallen waarbij ik vreselijk moet hoesten en tot niets in staat ben.

De kleine aanvallen zijn goed te behandelen met pufjes Salbutamol. De benauwdheid trekt na een tijdje weg. Soms kort, soms duurt het langer. Maar het verstoort wel vaak mijn nachtritme.Dat is vervelend.

De zware aanvallen komen zo’n elke 6 weken terug, ondanks alle uitgebreide medicatie die ik dagelijks neem. Door de intense hoestaanvallen kan ik dan nauwelijks praten en wegens kortademigheid is bewegen ook bijna onmogelijk. Altijd krijg ik dan een flinke prednisonkuur. En soms is een ziekenhuisopname nodig omdat ik te weinig zuurstof opneem met mijn longen.

Meestal duurt deze aanval een weekje of twee en dan verdwijnt het weer.  En dan heb ik weer lucht en kan ik aan mijn conditie werken omdat de aanvallen vermoeiend en uitputtend zijn, net als de prednison.

Ik moet mij dus regelmatig ziekmelden en de afgelopen jaren zijn mijn tijdelijke contracten als uitzendkracht natuurlijk nooit verlengd. Zelfs als ik van tevoren heb aangegeven dat ik een ernstige astma heb. En ik heb een bang vermoeden dat dat ook nooit meer zal gebeuren. Want wat moet je met een werknemer/collega die regelmatig een tijd ziek is?

Ik heb nu anderhalf jaar WW genoten met tijdelijke klussen tussendoor, maar over een paar maandjes is mijn WW geheel opgesoupeerd en dan volgt het grote gat zonder inkomen, want ik heb geen recht op bijstand wegens een auto en een eigen huis.

Ondanks alle ziekmeldingen en ziekenhuisopnames heb ik nooit een keuringsarts gezien en hoefde ik nooit op gesprek bij een integratie-arts of het UWV. Mijn omschrijving van de klachten is voldoende. En omdat je pas na 3 maanden een ziektewetuitkering krijgt heb ik die ook nooit ontvangen. De WW loopt gewoon door. Astma is immers een bekende aandoening en na verloop van tijd gaat het vanzelf weer beter?

Zelf weet ik ook niet goed hoe ik ermee om moet gaan. Als ik mijn goede periode heb geniet ik zoveel mogelijk want ik voel mij echt niet ziek. Maar een werkweek van 40 uur kost wel al mijn energie, dat vind ik vaak erg jammer. Ik heb moeite mee te komen met de ‘gezonde’ jongelui en zo voldoe ik telkens weer aan het vooroordeel van de oudere werknemer. Daar schaam ik me dan weer een beetje voor.

Ik voel mij verder nooit “ziek”, maar wel beperkt, ook in mijn werk. En dan vraag ik mij regelmatig af: wat moet een mens als je niet voldoet aan het perfecte plaatje wat de maatschappij toch van je verlangt? Daarom lees ik graag mee hoe jullie daar allemaal mee omgaan. En hoe los je het op zonder inkomen?

(1 waardering)
    John
4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Reacties
  • Jolandadekleijn
    Bijdrager

Al je helemaal geen recht meer hebt op een uitkering, je WW is dus afgelopen en WIA wordt niet uitgekeerd dan is de overheid hard.

Je mag een auto hebben maar die mag niet meer waard zijn dan €5290,–

Met een eigen huis is het weer anders: Een huis valt bijvoorbeeld ook onder eigen vermogen, bijstand eigen huis. Het gaat om dit geval om een koophuis, want dat is wat je daadwerkelijk bezit. Huur je een huis? Dan gelden deze regels niet. Van je huis wordt €48.000 van de waarde niet meegerekend als eigen vermogen. Dit houdt in dat als je een huis van €100.000 hebt, dat je dan in de ogen van de gemeente een eigen vermogen hebt van €52.000. Zoals hierboven te zien is, is dit dus meer eigen vermogen dan mag bij een bijstandsuitkering. Gelukkig wordt daarom ook nog de nog af te lossen hypotheek in mindering gebracht op de waarde van het huis. Als wat dan overblijft meer is dan de maximale waarde voor het eigen vermogen, dan kan er alsnog een bijstandsuitkering aangevraagd worden, maar dan wordt deze verstrekt als lening. Dit is dan een krediethypotheek verleend door de gemeente en je huis is daarbij onderpand.

Ik weet jouw situatie niet precies maar heb je dus een eigen huis van zeg: €200.000 dan wordt daar €48.000 vanaf getrokken blijft €152.000. Is jouw hypotheek €152.000 of hoger dan heb je recht op bijstand. Is jouw hypotheek lagen dan €152.000 dan kan je een krediet krijgen bij de gemeente tot je het bedrag van €152.000 hebt bereikt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

groeten en heel veel sterkte

Jolanda

Miranovember
    Bijdrager

Beste Jolanda, vriendelijk dank voor je bericht. Fijn dat je meedenkt.

Mijn auto mag ik dan waarschijnlijk wel houden. Die is al 10 jaar oud.

Maar mijn huis is een ander verhaal. Mijn man is overleden en met zijn levensverzekering is de helft van de hypotheek afgelost. Die is nu dus lager dan die 152.000.  Dat leek zo’n verstandige oplossing toen. Maar het betekent dat ik nu dus een flinke overwaarde heb op mijn huis gezien de huidige markt. Ook ben ik goed ingedekt d.m.v. beleggingen teneinde de hypotheek tegen de pensioenleeftijd te kunnen aflossen. Daar zit dus ook een aardig vermogen voor later, want de opbrengst is verpand. Daar kan ik zelf niet aankomen.

Je spreekt over een krediet krijgen bij de gemeente? Maar daar bedoel je uiteindelijk toch een lening mee? En die moet ik uiteindelijk toch terugbetalen?

Jolandadekleijn
    Bijdrager

Hallo Miranovember,

dan ziet het er niet rooskleurig uit voor jou, je zal de overwaarde van jouw huis eerst moeten opmaken er mag nog een bedrag van €48.000 blijven staan. Tot je aan dat bedrag bent zal je geen uitkering ontvangen. Ja dat krediet van de gemeente is een lening eigenlijk een tweede hypotheek op je huis want je huis is onderpand. Je hoeft dit niet terug te betalen omdat jouw huis onderpand is.

Ziek zijn is echt …. ik heb het zelf ook meegemaakt, man overleden door MS en ik ongeluk en in ziektewet beland tijdens ziekte op staande voet ontslagen na 17 jaar daar gewerkt te hebben zonderuitkring geen recht op ww vanwege op staande voet. Gelukkig heb ik het gered en gaat het nu goed met me. Ik ben nu wel afgekeurd heb zelfs na 7 jaar een IVA uitkering gekregen (dat is een uitkering zonder controle zeg maar) Ik hoop dat ik jou een beetje kan helpen.

Omdat jij tijdelijke contracten had had je jezelf ziek moeten melden uiterlijk de 2e dag van je WW uitkering.

Je moet je nu zo snel mogelijk bij het UWV ziek melden, dat kan hier:

https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/ziek-beslisboom/index.aspx

dan moet je 13 weken voldoen aan de plichten van de WW uitkering, dus ook solliciteren etc. Het UWV zal je dan oproepen voor een keuring, als ze je ziek melden zal je een WIA uitkering krijgen.

Er zijn wel een aantal tips voor bij het UWV op de site van samen veerkrachtig kan je dat hier vinden https://samenveerkrachtig.nl/voorbereiding-keuring-uwv/

Mijn tip: ga je niet groter voordoen dan je bent, geef duidelijk aan waar je problemen mee hebt en voel je zeker niet schuldig, je bent ziek daar kan jij ook niets aan doen, ziek zijn is geen schande.

Dus snel ziek melden dat is je enige oplossing! Of natuurlijk een goede werkgever die wel begrip heeft en je niet alleen een tijdelijk contract geeft.

Groeten en sterkte Jolanda

Miranovember
    Bijdrager

Beste Jolanda,

Jij hebt ook behoorlijk wat meegemaakt. Ik ben blij dat het nu beter met je gaat en dat het de komende tijden ook maar zo mag blijven. Gezondheid is belangrijk maar hoe je daar mee omgaat nog meer…

In mijn WW-periode heb ik me al diverse malen ziek moeten melden. Zo’n 5 meldingen het afgelopen jaar waarvan 2x ziek uit dienst en dat is voor de werkgever niet erg prettig. Maarja, daar heb ik ook niets over te zeggen.

Een afspraak bij het UWV heb ik nooit gehad. Meestal had ik alleen maar telefonisch contact met een reintegratiemedewerker die mij dan automatisch een maand geeft om op te knappen en me daarna automatisch weer beter meldt. En omdat een astma-aanval ook geen maanden duurt kan ik daar weinig tegenin brengen. Ik ben altijd weer blij als ik weer gewoon kan functioneren, maar ik meld mij weer keurig ziek als het slechter gaat.

Natuurlijk moet ik blijven solliciteren en gezien mijn WW-lengte ben ik verplicht elk passend werk aan te nemen. Dat doe ik dus ook netjes. Ik heb al een paar maal een halfjaar contract gekregen via het uitzendbureau. Maar zoals dat gaat wordt het contract na afloop niet verlengd, want dat ik niet altijd fit ben is op de werkvloer natuurlijk te merken. Als het minder gaat hijg, piep en hoest ik voordurend en sommige dingen doe ik dan niet omdat ik weet dat ik dan echt ziek word, zoals veel tillen of veel trappenlopen.

En in gesprek met werkgevers heb ik ook op diverse voordelen gewezen zoals looncompensatie bij ziekte of proefplaatsing, maar dat is meestal niet het probleem. Het feit dat ik onverwachts kan uitvallen is een groter probleem.

En zo modderen we opgewekt door. Ik heb nog een paar maandjes zekerheid en wie weet kom ik die ene werkgever tegen. En anders wordt het kippen nemen en eieren verkopen op de markt, zo doen ze dat immers in andere landen ook? Het is niet voor niets dat het ZZP-schap zo gegroeid is?

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.