Home Forum Mijn Verhaal tegenstrijdige info UWV

tegenstrijdige info UWV

4reacties Started at 20 juni 2019 om 13:20

• marjavbmarjavb
    Bijdrager

tegenstrijdige info UWV

Ik heb sinds 1 mei een LGU uitkering. Ik ben voor 100% afgekeurd. Behalve dat mij nooit verteld is dat je over een WIA uitkering veel meer belasting betaald heb ik nog wat tegenstrijdigheden en onvolledige info die het UWV verstrekt.

1. Als een arts vindt dat ik niet kan werken, waarom wordt ik zo ongeveer gedwongen tot werken, omdat mijn inkomen nu wel erg laag wordt.
    2.  De VA zei na de mededeling dat hij me voor 100% afkeurt, dat als ik mazzel heb ik nooit meer wat van het UWV hoor ivm de achterstanden, en dat de uitkering doorloopt tot mijn AOW gerechtigde leeftijd. Ik ben nu 62. Maar een LGU duurt maximaal 2 jaar in mijn mijn geval. Wat kan ik verwachten?
    3. Als ergens de komende jaren de VA besluit dat ik weer  (gedeeltelijk of aangepast) kan werken, geldt dan ook dat je in staat moet zijn om 65% of meer van je manmaad salaris te verdienen?
    4. Stel dat ik denk dat ik, na verloop van tijd, een eenvoudig baantje vind bv in de thuiszorg of achter de kassa. Hoe gaat het dan met de arbeidsheffing. Je kan maar bij 1 instantie loonheffing laten inhouden.

Deze onzekerheid geeft mij enorm veel stress en ik merk dat mijn psychische klachten, waarvoor ik ben afgekeurd, hierdoor toenemen.

Wat kan ik verwachten en zijn en evt. acties die ik kan ondernemen?

Bedankt vast!

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Marjavb,
    allereerst welkom hier op het forum.

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden

1.
    Helaas is de wet zo dat je in inkomen behoorlijk achteruit gaat bij arbeidsongeschiktheid. Mocht je inkomen onder het sociaal minimum komen dan kan je een toeslag aanvragen,
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoe-hoog-is-mijn-wga-uitkering

2.
    Na je LGU uitkering (in jouw geval 2 jaar) krijg je een LAU uitkering.
    Meer over deze uitkering kan je vinden op onze website,
    https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/de-wia-uitgelegd-welke-wia-uitkeringen-zijn-er/

3.
    Op onze website (bovenstaande link) staat dit ook zo goed mogelijk uitgelegd. Ik hoop dat deze uitleg helder genoeg voor je is.

4.
    Als je zelf weer aan het werk wil gaan, dan moet je dit melden bij het UWV. De inkomsten die je dan kan verdienen worden verrekend met je uitkering (klein gedeelte verdien je wel extra).
    Het klopt dat je maar bij 1 inkomen de loonheffingskorting toe kan laten passen.
    Mocht dit in de toekomst aan de hand zijn dan kan je misschien iets met onderstaan de info,
    https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/loonheffingskorting/detail/werk-en-uitkering

Ik hoop dat je met bovenstaande antwoorden (doorverwijzingen naar websites) geholpen bent.

Mochten er nog vragen zijn stel ze dan gerust, dan kunnen we ze wellicht beantwoorden voor je.

Ik wens je veel sterkte en succes met alles,
    vriendelijke groet,
    John

marjavbmarjavb
    Bijdrager

Beste John,

Dank je voor je snelle reactie. Er is me in ieder geval wel wat meer duidelijk geworden. Wat ik me nog afvraag of het daadwerkelijk mogelijk is dat ik nooit meer iets hoor van het UWV en dat de LGU gewoon blijft doorlopen? Of dat de VA dit fout heeft verteld.

De uitleg op de site is erg duidelijk. Compliment!

Met vriendelijke groet,

Marja

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Marja,

het zou zo moeten zijn dat je ongeveer 3 maanden voordat je LGU afloopt je bericht krijg van het UWV over je vervolguitkering. De LGU stopt dan sowieso (dus als de VA heeft aangegeven dat die doorloopt is dat fout).

Als er niets in je situatie veranderd en je 100% arbeidsongeschikt blijft dan ga je de LAU uitkering ontvangen ipv de LGU en deze zou je dan tot aan je AOW krijgen (bij geen verandering in situatie).
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/hoelang-krijg-ik-wga/hoelang-krijg-ik-loonaanvullingsuitkering-lau

Met vriendelijke groet,
    John

Hoi Marja,

Wat goed dat jij je gevoel op dit forum deelt, ik herken jouw situatie namelijk ook in mijn eigen leven op dit moment. Alhoewel ik nog aan het begin van mijn carrière sta, heb ik ook vaak het gevoel onvolledige en dubbelstrijdige informatie van het UWV te ontvangen. Wanneer zij het zelf ook niet meer weten is het antwoord standaard: ‘kijk op onze website, daar vindt u meer informatie.’ Helaas is het daar ook niet te vinden en zal het gehele systeem van het UWV soms meer voelen als: Unheimische WerkVerschaffing. Niet goed voor je eigen gestel! Sterkte.

Groetjes Annelies

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.