Home Forum Mijn Verhaal Slapend dienstverband

Slapend dienstverband

7reacties Started at 5 oktober 2018 om 08:31

• Renhes
    Bijdrager

Slapend dienstverband

Na 100% arbeidsongeschikt weigert de werkgever ontslag omdat ze geen transitievergoeding willen betalen. Ik blijf slapend in dienst. Weet iemand hoe lang dit kan? Tot aow leeftijd (over 10 jaar)?  Kan ik hier iets tegen doen?

(1 waardering)
    John
7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Renhes,

dit onderwerp is ook al even bekend bij de politiek.

Voormalig Minister Asscher heeft over de constructie van een slapend dienstverband al opgemerkt dat deze manier van denken niet past bij fatsoenlijk werkgeverschap. Er is toen geopperd dat de langdurig zieke werknemer zelf een verzoek tot ontbinding van zijn arbeidsovereenkomst kan gaan indienen. Bij de kantonrechter moet je dan aanvoeren dat de werkgever ernstig verwijtbaar handelt door het dienstverband in stand te houden om zo te ontkomen aan de betaling van de transitievergoeding. Maar dan moet er wel sprake zijn van ernstig verwijtbaar handelen.

Maar het blijft hierbij natuurlijk maar afwachten wat de rechter uiteindelijk gaat beslissen.
    Bovendien is in de regel geen transitievergoeding verschuldigd indien een werknemer om ontbinding verzoekt.
    https://suzannemeijersarbeidsrecht.nl/blog/geen-transitievergoeding-bij-slapend-dienstverband/

Er zit echter wel verandering aan te komen omdat er een nieuwe wet is aangenomen, hierin wordt de werkgever (2020) gecompenseerd voor betaalde transitie vergoeding.
    https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2018/07/05/minder-kosten-bij-ontslag-na-ziekte

Vriendelijke groet,
    John

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door John John.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door John John.
    Bernadette
    Bijdrager

Beste Renhes,

Ik zat in dezelfde situatie. Bij mij zou dat slapende dienstverband 3 jaar duren. Ik heb mijn rechtsbijstandsverzekering ingeschakeld. Zij hebben gevraagd aan mijn werkgever of mijn dienstverband beëindigd kon worden.

Mijn werkgever stemde ermee in en heeft ook een transitievergoeding betaald.

Ik kan niet beoordelen hoe jouw werkgever reageert als je het dienstverband wilt beëindigen, maar je kunt het wel proberen. Zelf was ik heel blij met de hulp van de rechtsbijstandsverzekering.

Succes,

Met vriendelijke groet,

Bernadette

Bernadette
    Bijdrager

Hoi Renhes,

Sorry voor mijn vorige reactie. Ik had niet goed gelezen dat jouw werkgever geen transitievergoeding  wil betalen.

Ik wens je veel sterkte in deze situatie. Hou je taai.

Met vriendelijke groet.

Bernadette

Renhes
    Bijdrager

Werkgever wil vakantiedagen nu uitbetalen. Vanaf januari 2017 heb ik een slapend dienstverband (dus niets meer opbouwen en geen loon meer).  In de uit te keren vakantie uren wordt voor 2017, 2018 en 2019 het verlof afgetrokken (3 keer 120 uur).  Zo blijft er niet veel over. Mag dit?

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Renhes,

zie onze website voor de uitleg over de uitbetaling van de vakantiedagen;

https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/rechten-werknemer-slapend-dienstverband/#vakantie

Ik hoop dat deze informatie je meer duidelijkheid geeft?

Mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust,
    met vriendelijke groet,
    John

Renhes
    Bijdrager

Nee, helaas niet. Maar dank je wel voor de moeite. Misschien was ik niet duidelijk genoeg.

Er wordt geen loon meer betaald over 2017, 2018 en nu ook 2019 (slapend dienstverband).  De vakantie uren 3×120 uur (drie jaar) worden wel van het nog resterende verlof ( de verlofkaart) afgeschreven. Na 2 jaar ziek stonden er nog 410 verlofuren. Nu dus nog 70. En volgend jaar is alles weg.

Is dit correct?

Dank voor de moeite,

Met vriendelijke groet, renee

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Renhes,
    je heb eerder aangegeven dat je werkgever de verlofuren uit wilde betalen.

Waarom verdwijnen nu de verlofuren dan?

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.