Home Forum Mijn Verhaal Psychische klachten

• Fietje
    Bijdrager

Psychische klachten

het is voor mij ondoenlijk om te werken door een psychische stoornis. Ik zie enorm oo tegen het gesprek met de verzekeringsarts want hoe leg je uit wat er in je hoofd gebeurt zodra je met anderen in contact komt? Aan de buitenkant zie je niets aan mij. Ik ben oprecht bang dat deze arts mij geschikt voor de arbeidsmarkt verklaart. Heeft iemand tips of ervaringen hiermee?

(3 waarderingen)
    JohnSterre88Maaike Kuipers
6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Reacties

• ABC
    Bijdrager

Dag Fietje,

De verzekeringsarts vraagt naar hoe een gemiddelde dag van u verloopt. U kunt hierbij ook kwijt wat bij u in uw brein plaatsvindt. Als voorbeeld en dat hoeft geen betrekking op uw ziekte te hebben. Ik doe boodschappen op rustige tijden want op drukke tijden krijg ik te veel prikkels, iedereen maakt lawaai, iedereen loopt door elkaar, ik word dan te snel moe en verlies mijn concentratie. Ik doe tegenwoordig met een boodschappenlijstje boodschappen. Of op drukke tijden lopen er zoveel mensen dat ik heel bang wordt. Ander voorbeeld, ik lees niet de krant daar het mij niet lukt om op te nemen wat er in een artikel staat. Kijk ook naar uw slaappatroon, valt u wel of niet snel in slaap, wordt u wel of niet iedere nacht wakker, valt u daarna wel of niet weer in slaap? Of het lukt mij niet meer om de financiële administratie te doen want ik word moe van een computerscherm. Of bij angst, hoe uit de angst zich, gaat u sneller ademhalen, gaat u zweten, verhoogd uw hartslag, loopt u weg?

Mijn tip is kijk naar een dag toen u nog gezond was en naar een dag zoals deze er nu uitziet. Laat als mogelijk ook een naaste hiernaar kijken.

Mvg ABC

Fietje
    Bijdrager

Dank voor uw reactie. Hier kan ik iets mee. Al blijft het moeilijk om uit te leggen hoe blokkades in mijn hoofd werken.

ABC
    Bijdrager

Dag Fietje,

Wat kan helpen is om meer te lezen over uw ziekte. Sommige mensen kunnen heel goed uitleggen wat zij ervaren. Ook staan er van veel ziektes richtlijnen voor artsen op het internet en dat kan u ook meer informatie verschaffen in de zin uw ziekte vertalen naar belastbaarheid.

Zoek ook een voorbeeld van een  FML op het internet. Een FML is de wijze waarop de verzekeringsarts aangeeft hoe uw belastbaarheid is.

Andere tip is, stel ook een lijstje op van andere ziektes die u heeft. Er zijn van die ziektes die u al uw hele leven heeft en waarmee u inmiddels goed mee heeft leren omgaan. Voorbeelden zijn bv astma, allergie etc. Ook deze ziekte zijn van belang om aan te geven bij hent UWV.

Succes bij het gesprek bij de verzekeringsarts toegewenst.

Mvg ABC

JohnED
    John
    Moderator

Beste Fietje,

als aanvulling op hetgeen ABC al heeft geschreven wil ik je wijzen op onze website en dan specifiek op het hoofdstuk 3, Waar sta ik, de keuring en erna
    https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/de-keuring-en-erna/

Ik hoop dat je wat heb aan hetgeen hier beschreven staat. Verder wil ik je nadrukkelijk meegeven om niet alleen naar het gesprek te gaan, neem iemand mee die van je situatie af weet  en die je vertrouwd. Weet ook dat je een gesprek met de verzekeringsarts op mag nemen (geef dit wel even aan bij de arts) zodat je het gesprek later terug kan luisteren.
    Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
    Succes met alles,
    vriendelijke groet, John

Sterre88
    Sterre88
    Bijdrager

Beste Fietje,

Misschien overbodig om u dit te vertellen. Maar als je in behandeling bent bij een psycholoog, psychiater of therapeut. Laat dan een rapportage van de stand van zaken opstellen (diagnose) Vermeldt eventueel medicijnen die u gebruikt. Hier kan een bedrijfsarts iets mee. Heel veel sterkte!

Maaike KuipersCM
    Maaike Kuipers
    Sleutelbeheerder

Beste Fietje,

je zou je vraag (nogmaals) kunnen stellen tijdens de online koffietafel op donderdagavond 13 december om 20.00 uur. Twee ervaringsdeskundigen, Rinus en Mariska vertellen dan over hun ervaringen met een arbeidsbeperking door ziekte. Via een live video vertellen ze je wat ze hebben geleerd van gesprekken met UWV, de bedrijfsarts en hun werkgever.

Aanmelden kan op https://samenveerkrachtig.nl/events/webinar-koffietafel/.

Groet,

Maaike Kuipers, Community manager Samen Veerkrachtig

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 10 uur geleden door John John.
6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.