Home Forum Mijn Verhaal Problemen bij re-integratie, advies nodig!

Problemen bij re-integratie, advies nodig!

1reacties Started at 4 juni 2019 om 21:12

• Marysa
    Bijdrager

Problemen bij re-integratie, advies nodig!

Ik ben nieuw hier en heb een vraag. Eind december probeerde mijn werkgever me weg te sturen door mijn parttime contract niet te verlengen. Ik was echter al in vaste dienst, omdat ze me drie keer een contract hadden gegeven waarbij de termijn van twee jaar was overschreden. Ik werd op non-actief gesteld en kreeg een enorme hoop bagger over me heen met alles wat ik fout zou hebben gedaan (er is geen dossier, ik heb keihard voor ze gewerkt en heel veel onbetaalde overuren gemaakt). Daarop ben ik ingestort en heb me ziek gemeld.
    De bedrijfsarts wilde mediation, maar mijn werkgeefster wilde alleen maar praten over mijn exit. De mediation is dus mislukt, want ik wil niet weg, maar gewoon mijn werk terug! Mijn werkgevers vertrekken in december omdat hun bedrijf is verkocht (mede dankzij mijn harde werk…) en dan krijg ik toch een andere werkgever.

Deze week moet ik starten met de re-integratie met zes uur per week en ik heb gisteren mijn werkgeefster een vriendelijk mailtje gestuurd met de vraag waarmee ik aan de slag kan. Maar ik heb geen enkele reactie gekregen. Dus wat nu?

Een ander probleem is dat ik een paar jaar geleden, naast mijn parttime werk, een boek heb geschreven, dat volgende week veel publiciteit kan krijgen, omdat het door een officiële commissie als voorbeeld wordt gebruikt. De kans bestaat dat ik word uitgenodigd om daarover te vertellen op radio of tv. Volgens mijn bedrijfsarts is het beter om daar niet naartoe te gaan, omdat mijn werkgeefster er moeilijk over kan doen. Maar een arbeidsjurist die ik sprak zei dat het onzin is en dat ze me niets kunnen maken, omdat het volkomen los staat van de parttime werkzaamheden die ik deed voor mijn werkgeefster. Kan iemand me adviseren? Vast heel erg bedankt!

(1 waardering)
    John
1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Marysa,
    allereerst welkom hier op het forum en excuus dat de beantwoording zo lang op zich heeft laten wachten.

Weet dat zowel de werknemer als de werkgever verplichtingen hebben bij ziekte van de werknemer;
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/stappenplan-bij-ziekte

Het omschreven stappenplan is iets waar jij, maar zeker ook de werkgever zich aan moet houden.

Aangezien u vanuit de re-integratie opgedragen krijgt om met 6 uur per week te gaan starten zou u werkgever hier aan mee moeten werken. Het is dus voor u van belang heel goed vast te leggen dat u bereid bent en de werkgever niet meewerkt. Dit kan in het vervolg van het proces van belang zijn.
    Naast het mailtje zou u ook nog telefonisch contact kunnen zoeken met de werkgever.
    Gaat de re-integratie via de bedrijfsarts of re-integratiebureau?
    Zoja, stel hen in kennis van het feit dat de werkgever niet meewerkt aan uw re-integratie.

Uw tweede vraag vind ik enorm lastig om te beantwoorden.
    Aangezien u nog niet volledig hersteld bent en de verhouding met de werkgever niet soepel gaat lijkt het me beter om hier eel voorzichtig mee te zijn.
    De werkgever kan aangeven dat u wel in staat bent voor uw boek werkzaamheden te verrichten terwijl u  bij hem nog in de re-integratiefase zit. Ik zal dit pas oppakken als u weer volledig bij de werkgever aan het werk bent.
    Het ligt natuurlijk anders als u hierover duidelijke afspraken kan maken met uw werkgever.
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/plichten-als-ik-ziek-ben-met-een-werkgever/controle-door-uw-werkgever-en-uwv
    Ik wens u veel sterkte en succes,
    met vriendelijke groet,
    John

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.