Home Forum Mijn Verhaal Overspannen/burnout

Overspannen/burnout

3reactiesStarted at30 juli 2020 om 14:45

• Pim
    Bijdrager

Overspannen/burnout

Hoi,

Ik doe hier mijn verhaal maar een beetje omdat ik eigenlijk niemand anders heb om het mee te delen. Ik heb wel een sociale omgeving gelukkig maar niemand begrijpt echt waar ik last van heb en hoe ik me voel. Ik hoop dat er hier wat mensen zijn die het wat beter snappen en met wie ik via deze website contact kan hebben.

Ik heb sinds ongeveer een jaar last van overspannenheid, dat uit zich bij mij met name door letterlijk het gevoel te hebben dat ik onder enorme spanning sta. Ik voel druk op de borst en heb veel buikpijn. Ik voel me bang. Soms krijg ik een paniek aanval. Het rottige is dat ik ook bang ben voor de aanvallen. Het is zwaar om de dagen door te komen, het is echt zwaar knokken.

Ik werk sinds een poosje wel weer maar ik ben er nog steeds niet bovenop. De laatste maanden gaat het steeds weer een poosje goed en daarna voel ik me weer een poos overspannen. Het is zo frustrerend en ik heb niet echt een idee hoe ik de lijn blijvend naar boven kan ombuigen. Ik voel me nu enorm rot en ik denk dat ik het qua werk wat rustiger aan ga doen ook als ik me weer wat beter voel. Wellicht dat dit helpt. Maar mijn werk zorgt eigenlijk ook voor een hoop positieve afleiding. Ik heb het advies gekregen om leuke dingen te doen maar zoals ik me momenteel voel met deze buikpijn is dat gewoon heel lastig. Ik zou het liefste op bed gaan liggen maar ik weet dat dit niet helpt.

Natuurlijk speeld de Corona crisis ook behoorlijk mee. Ik werk 4 dagen thuis en ga 1 dag naar kantoor. Ik merk dat ik het contact met collega’s ontzettend mis.

Dit is heel beknopt mijn verhaal, hopelijk zijn er mensen die contact willen hebben via deze website dan kunnen we elkaar wellicht een beetje steunen.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Reacties
  • Annemarie
    Bijdrager

Beste Pim,

Ik heb jouw verhaal gelezen en sommige delen zijn voor mij heel herkenbaar. Het is voor mensen moeilijk uit te leggen wat overspannenheid / burnout met je doet. Gevolg is vaak dat je je daarin alleen voelt. Schaamte speelt dan ook een rol en misschien heb je ook wel het gevoel dat je faalt?

Dat je je nu zo rot voelt, is een naar gevoel. Mocht je de behoefte hebben om van je af te schrijven, schroom niet.

Warme groet en steun,

Annemarie

Pim
    Bijdrager

Dank je wel Annemarie! Wat fijn om een reactie te krijgen! Ik vond het moeilijk om iets op dit forum te plaatsen omdat het voor mij heel tegennatuurlijk is om het zo maar over mijn gevoelens te hebben. De meeste mensen in mijn omgeving zijn ook heel nuchter dus als ik hier over  begin dan komt er niet echt een gesprek op gang.

Dat falen herken ik wel. Ik ben heel erg geneigd een oordeel te hebben over hoe dingen zouden moeten zijn en in dat plaatje past de overspannenheid niet. In het begin schaamde ik me er ook heel erg voor. Ik begin het nu wel een beetje meer te accepteren. Ik ben chronisch ziek en ik heb daardoor niet zo veel reserves, ik moet leren accepteren dat wat voor anderen normaal is dat niet voor mij is. Maar dat gaat niet zo makkelijk.

De dieptepunten van de overspannenheid zijn zo enorm naar, het voelt een beetje als een combinatie tussen angst en depressie. Hoewel ik rationeel weet dat het weer beter zal gaan kan ik dat niet voelen. Het voelt alsof ik letterlijk in een zwart gat zit. Het idee dat er ook andere mensen zijn die dit ervaren is een opluchting voor me maar ook vind ik het heel verdrietig. Ik gun dit niemand.

Heidi
    Bijdrager

Bedte Pin,

in 2015 heb ik burn-out gehad en ik ben er nog steeds niet er door heen daarna kwamen er veel klachtenbuj kijken. Ik was helaas te laat met al mijn klachten en mijn huisarts heeft mij helaas niet goed begleid en ik kreeg niet het juiste hulp. zoek hulp en hou je echter bezig met jou gezondheid. En neem vooral afstand van mensen die het niet willen begrijpen ik heb mijn omgeving opgeruimden heb mijn rust gevonden om voor mijn gezondheid te kunnen werken jij moet nu op de eerste plaats staan. En niet jou omgeving

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.