Home Forum Mijn Verhaal Oordeel van familie

• Sterre88Sterre88
    Bijdrager

Oordeel van familie

Beste allemaal,

Ben een alleenstaande vrouw van 51 jaar. Sinds 2014 in de IVA gekomen. 30 Jaar gewerkt. Veel verzet van mijn kant om mijn baan te behouden. Door ziekte (fysiek en mentaal) uiteindelijk ontslagen.

Jullie zullen het zeker herkennen. Gisteren was ik op bezoek bij mijn zus. We waren journaal aan het kijken. Alles wordt duurder. Huren, belastingen, ziektekosten ed.

Ik zei, dat dit wel raar is, als ze uitkeringen niet indexeerden. Zij zei hierop, dat ik zelf had gekozen voor mijn situatie. Met de toevoeging, dat een collega van haar ook was afgekeurd en nu weer werkte als ZZPer.

Hoe gaan jullie om met zulke opmerkingen? Ik wilde het niet meteen laten escaleren ( mijn valkuil). Heeft het zin om te reageren? Heb al jaren therapie om grenzen aan te geven. Het wil nog niet helemaal lukken.

Ze is totaal niet op de hoogte wat er allemaal gebeurd is. Het liefst zou je willen schreeuwen dat je dit niemand gunt ook haar niet. Dat dit iedereen kan gebeuren, maar dit lijkt op verdedigen en dat wil ik niet meer.

Hoor graag van jullie,
    Sterre

(1 waardering)
5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Reacties

• Lusi
    Bijdrager

Beste Sterre,

Het is zo herkenbaar en of zo frustrerend. Ik heb het zelfde probleem. Mijn familie wontw in het buitenland ben zelf 18 jaar geleden hiernaartoe gekomen. Toen vol vertrouwen in goedheid van mens. Ideale gezien beeld gekreeerd(zal ben ik in weeshuis opgegroeid…) Maar nadat ik na 12 jaar heel hard werken mijzelf voorbij lopen en als maar doorgaan in elkaar stortte is het begonnen. In begin was het nog ja die rustig aan en, en, en… Maar na twee jaar was het tijd dat ik me bij elkaar pakte een ging werken. Ik had genoeg aandacht.

Dus ja het blijft lastig. Ik heb voor mezelf (lukt ook niet altijd, heb de zelfde valkuil verdediger) besloten negeren. Een als het bij mij thuis gebeurd zeg ik of je respectier me zo als ik ben of dat is de gaat van de deur (is mijn voornemen nu om het zo te doen 😳). Ik ben zat mezelf verdedigen en alles doen om andere naar de zin maken.

Dus lieve Sterre ik kan je gevoel echt heel goed begrijpen. Mijn eigen zien hadden ook zelfde gezegd pak je bij elkaar en ga werken. Het maakt niet uit wat je zegt het i interesiert niejasne. Mensen die het zelf niet mee gemaakt hebben weten niet hoe het voelt. Oordelen is zo makkelijk, de ik vroeger ook. Dacht kom op je kan toch een standje harder proberen. Totdat ik zo getroffen werd een niet veel kan zeker met slechte dagen.

Ik wens je heel veel sterkte en wijsheid. Hoop dat je iets aan mijn berichtje hebt. Hou je goed en rustig en zorgt goed voor jezelf. Een andere doet het toch niet.

Groetjes Lusi

ABC
    Bijdrager

Dag Sterre,

Vervelend voor je. Zelf heb ik deze ervaringen met mijn familie niet. Wel heb ik deze ervaringen in willekeurige gezelschappen. Ik ben dan zeer blij met de strenge regels omtrent arbeidsongeschiktheid. Gezien die regels weet ik heel zeker dat werken nu echt niet mogelijk is. Soms vraag ik of zo’n persoon bekend is met de strenge regels omtrent arbeidsongeschiktheid. Soms vraag ik of zo iemand nog tevreden is met zijn/haar werk en of het vol te houden is. Zeker als iemand al wat ouder is daar door de verhoging van de pensioenleeftijd het werken soms zwaar is.

Mvg ABC

Sterre88
    Sterre88
    Bijdrager

Dank je Lusi en ABC voor jullie bericht. Dit doet me wel goed. We zijn niet alleen. Ik wil in de toekomst toch assertiever zijn. Gezond assertief, dus niet agressief.  Een reactie geven uit mijn hart en niet bang zijn afgewezen te worden. Wat jij zegt ABC dat zei mijn psychotherapeut ook. Je komt niet zomaar in de IVA. Mensen zijn niet op de hoogte van de strenge wetgeving. Men heeft nog altijd het idee van 40 jaar geleden, dat als iemand (zonder te stigmatiseren) een knie versleten had, in de WAO kwam.
    Die opmerking van mijn zus krijg ik niet uit mijn hoofd. Dat komt door de therapie. Je wordt mondiger en wil hierop reageren. Misschien life doen……Fijne avond!

Maaike KuipersCM
    Maaike Kuipers
    Sleutelbeheerder

Beste Sterre,

Je zou je vraag ook (nogmaals) kunnen stellen tijdens de online koffietafel op donderdagavond 13 december om 20.00 uur. Twee ervaringsdeskundigen, Rinus en Mariska vertellen dan over hun ervaringen met een arbeidsbeperking door ziekte. Via een live video vertellen ze je wat ze hebben geleerd van gesprekken met UWV, de bedrijfsarts en hun werkgever.

Aanmelden kan op https://samenveerkrachtig.nl/events/webinar-koffietafel/.

Groet,

Maaike Kuipers, Community manager Samen Veerkrachtig

• Deze reactie is gewijzigd 5 dagen, 10 uur geleden door John John.
    Sterre88
    Sterre88
    Bijdrager

Dank je wel Maaike voor je reactie!

Ik ben ‘s avonds kapot. Geen concentratie meer voor het volgen van de online koffietafel. Wellicht ook emotioneel en dat is lastig voor het slapen gaan.

Ik ben in afwachting van een datum Koffietafel in Maastricht. Ik hoop hier binnenkort iets van te horen. Mensen ontmoeten zou ik fijn vinden,

Goed weekend

Sterre88

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.