Home Forum Mijn Verhaal Mijn verhaal, wie helpt mij verder?

• Zwaan
    Bijdrager

Mijn verhaal, wie helpt mij verder?

Hallo,

Ik heb sinds 2013 een auto immuunziekte die lekkende bloedvaten veroorzaakt in mijn benen en nieren en waardoor ik niet lang mag staan. Sinds 2010 werk ik als postbezorgster. Ik vind het werk leuk maar het is zwaar. Inmiddels is de ziekte al een aantal jaren rustig maar krijg ik ook steeds meer last van mijn voeten dus ik moet eigenlijk op zoek naar ander werk. Heb mijn werkgever toen ik ziek was in 2013 gevraagd om omscholing maar daar werkt hij niet aan mee omdat ik een mbo diploma apothekersassistente heb. Heb ik niks aan want is verouderd (2006) en voor het werk moet ik te veel lopen en staan. Administratie trekt mij erg en ik denk ook dat het bij mij past maar er is weinig banenkans. Dus omscholing is een risico en ik moet het zelf betalen. Anders kom ik denk ik uit bij klantenservice maar daar ligt mijn voorkeur niet. Denk dat ik daar te introvert voor ben.

Heeft iemand tips/adviezen voor mij?

(2 waarderingen)
    John
6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnED
    John
    Moderator

Beste Zwaan,

als ik het goed begrijp ben je nu nog werkzaam als postbezorger?
    Begrijp ik het ook goed dat je gezien je gezondheidsklachten dit eigenlijk niet meer kan doen, er is dus een risico dat je ziek thuis komt te zitten?

Ik hoor graag van je,
    vriendelijke groet, John

Zwaan
    Bijdrager

Beste John,

Dat klopt allebei en ik zie het niet zitten om ziek thuis te komen zitten. Heb al een keer een heel ziektetraject gehad i.v.m. mijn auto immuunziekte en uiteindelijk door de bedrijfsarts gepusht om weer aan het werk te gaan.

Groetjes Zwaan

ABC
    Bijdrager

Mijn eerste gedachten zijn, administratie binnen het zorgdomein. B.v. receptie van een huisartsenpraktijk of bij een ziekenhuis of dan denk ik wel met omscholing medisch secretaresse worden. Je hebt met jouw MBO diploma lijkt mij wel enige medische kennis en mogelijk kan je die kennis op administratief gebied inzetten. Wat voor andere functies zijn er binnen de apotheek?Bovenstaande ter stimulatie en mogelijk is dat alles al door u bedacht.

Wat wilde jouw werkgever aangeven dat je een MBO diploma had? Bedoelde hij dat jij dan terug moest naar de apotheek?

Postbezorger kan je bij verschillende bedrijven zijn en in het algemeen staan deze niet goed bekend. Wie weet is er een CAO en wat zegt de CAO over omscholing of herplaatsing vanwege medische problemen?

Bent u voor uw ziekte gekeurd door het UWV? Het UWV biedt namelijk wel mogelijkheden tot scholing en ook qua kosten.

Als je lid bent van een vakbond kan je ook eens contact opnemen met de vakbond.

Zwaan
    Bijdrager

Beste ABC,

Medisch secretaresse vind ik ook interessant maar dan zou ik me inderdaad ook moeten omscholen. In de apotheek zijn er geen andere functies dus dat houdt op.

Mijn werkgever en bedrijfsarts bedoelden inderdaad dat hun vinden dat ik wel terug kan gaan in de apotheek.

Bedrijfarts en UWV vinden dat ik geen fysiek (zwaar) werk kan doen maar wel zittend werk hele dagen dus wordt niet afgekeurd ofzo.

ABC
    Bijdrager

Dag  Zwaan,

Het UWV heeft op de UWV website informatie staan over de personeelskrapte per regio. https://regioinbeeld.uwv.nl . Mogelijk geeft dit u inzicht in beroepen met een grote kans op werk in uw regio. Als u hier een beroep ziet wat medisch gezien mogelijk is en wat u aantrekkelijk lijkt, is het wellicht een idee om contact op te nemen met het UWV. Bijvoorbeeld de arbeidsdeskundige die betrokken was bij de beoordeling een brief sturen, uitleggen dat u werk wil dat medisch gezien bij u past, aangeven wat u aantrekt, dat werkgever u niet verder helpt en vriendelijk vragen of het UWV iets kan betekenen zodat voorkomen kan worden dat u medisch gezien verder achteruit gaat. Wel geef ik erbij aan met het UWV weet je nooit hoe gereageerd gaat worden. Wel is het zo dat u vooruit kijkt en vroegtijdig hulp zoekt om aan het werk te blijven en mogelijk ervaart het UWV dat ook zo. Voor krapte beroepen wil het UWV mogelijk wel iets doen of zijn er contacten met werkgevers om bv werken en leren te combineren.

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

PS mocht u het UWV benaderen, denk eraan om het BSN nummer te vermelden want dat is de ingang voor dossiers.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.