Home Forum Mijn Verhaal langdurig ziek door depressie en daardoor conflict met werkgevers : wie ook?

langdurig ziek door depressie en daardoor conflict met werkgevers : wie ook?

9reacties Started at 30 juni 2018 om 10:23

• dottekke
    Bijdrager

langdurig ziek door depressie en daardoor conflict met werkgevers : wie ook?

Dag allemaal,   ben eens benieuwd,    hier al enige tijd thuis door depressie.  Van het kastje naar de muur gestuurd voor behandeling en dan nu op de GGZ aan t wachten.   Bij de depressie veel lichamelijke klachten waardoor de totale uitputting nu een feit is,   migraine aanvallen dagelijks en al anderhalf jaar niet meer slapen.

Wel twee parttime werkgevers die het niet nodig vinden om mee te werken aan herstel.  Ik mag de rust niet krijgen die ik volgens professionals nodig heb,  werkgevers blijven maar pushen om te reintegreren en mogelijkheden te zien.  Terwijl ik duidelijk in het standaard niet benutbare mogelijkheden gebied val.   Werkgevers blijven dit weigeren en in plaats van dat ik met herstel bezig kan zijn word ik alleen maar zieker en zieker.   Iemand dit ook meegemaakt en tips?  Er is hier nu een advocaat mee bezig maar concreet helpt dit mij nog niet,    iemand tips voor aanpak of ervaring hiermee?

(3 waarderingen)
    JohnSterre88
9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Reacties
  • Lusi
    Bijdrager

Beste Dottekke,
    Ik weet uit eigen ervaring wat depressies met je doen. Ben zelf zo onweer half van mijn leven mee bezig. Naast depressie heb ik ook ptss en mijn lichamelijke beperkingen. Maar goed dat was niet jou vraag.
    Of het werkgevers of familie en vrienden maak nu uit het blijft lastig als mensen je pushen. Ik voel met je mee. Heb je misschien Pohggz bij jullie huisarts? Dat is praktijk ondersteuning huisarts of zo iets. Die kunnen je ook beetje helpen de weg vinden. Bij gemeente, WMO misschien daar iets. Ik begrijp dat elke gemeente en afdeling heeft waar je naar toe kunt. Of maatschappelijke werkers hier in onze regio heet het Trema, maar per regio verschilt het. Ik ben manisch depressief of zo iets dus bij mij blijft het terug komen daarom heb ik op een moment voor medicatie gekozen. Overleg met je huisarts.
    Heb je een vriendin of partner waar je mee kunt praten. Blijf praten. Ga naar buiten is zeer belangrijk. Al maar een heel klein stukje naar doe het. Luister naar nu een hier. Vogels bomen noem maar op. Des nood noem ze voor jezelf. Zoek hobby’s mij hielp hakken, kleuren, borduren of zo als nu de daimond Paint. Ik kan me niet lang concentreren dus echt een boek lezen zit niet in maar misschien vind je het leuk.
    Ik hoop echt dat je beetje van je af kunt zetten. Maar het is zooooooo moeilijk ik leef echt met je mee.
    Heel veel sterkte meid ik hoop dat je iets aan hebt een iets mee kunt. Beterschap en veel geluk verder. 🍀🍀🍀🍀🍀🤞🤞🤞🤞🤞😘😘😘😘💐💐💐💐

dottekke
    Bijdrager

Beste Lusi, dank je wel voor je lieve reactie,  ben nu op behandeling aan t wachten en daardoor nog in gesprek bij de maatschappelijk werkster maar op werkgebied kan ze niet echt iets voor mij betekenen,  dat zit meer bij halstarrige bedrijfsartsen die beiden wel vinden dat het allemaal wel meevalt.  Dat zal misschien in t begin ook wel,  als je zoals ik nu anderhalf jaar van t kastje naar de muur gestuurd word met migraine en niet slapen snachts dan is de situatie anders.  Maar daar schijn ik maar geen erkenning voor te mogen krijgen,  vandaar dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.   Vroeg ik me af of ik de enige ben of dat meer mensen specifiek hier tegen op lopen ?

JohnEDJohn
    Sleutelbeheerder

Beste Dotteke,
    allereerst welkom op dit forum.
    Wat vervelend te lezen dat je in het begin van je klachten van het kastje naar de muur ben gestuurd en nu ook nog moet wachten op je behandeling. Ik hoop voor jou dat deze behandeling wel snel kan gaan starten en je kan gaan werken aan je herstel.
    Wat betreft je werkgevers, ook zij hebben zich hier net als jij te houden aan de wet. Er zijn rechten en plichten waar jullie je beide aan zullen moeten houden.
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/plichten-als-ik-ziek-ben-met-een-werkgever

Ik hoop dat je iets kunt met deze antwoorden.
    Ik wil je verder heel veel stekte wensen,
    vriendelijke groet,
    John

dottekke
    Bijdrager

Beste John

Dank je wel voor je reactie, op papier allemaal zo mooi, in de praktijk komt er zo weinig van terecht,  werkgevers doen en laten wat ze zelf willen in mijn geval.  Volgen adviezen niet op, maken geen plannen van aanpak etc,  je bent aan de goden overgeleverd,  zelfs met een advocaat!!

RoosRoos
    Bijdrager

Hoi dotteke.

Het is voor mij heel herkenbaar ooit had ik ook zo’n arboarts en leidinggevenden die vonden dat zij konden bepalen wanneer en hoe ik kwam werken.

Mijn herstel toen is niet goed gegaan en daar pluk ik nu nog de vruchten van.

Zoek iemand die je wel kan helpen. Is er iemand die voor je kan aangeven een therapeut of huisarts waar je belasting ongeveer ligt?

Wat mij uiteindelijk hielp bij de arboarts mijn dagschema te vertellen. En vooral heel eerlijk te zijn.

Mijn tip is ga eens op zoek naar een psychosomatische fysiotherapeut zij kan je helpen te voelen wat je lijf wel aan kan en helpen waar je en hoe je grenzen liggen.

Daar heb ik heel erg veel aan gehad.

Veel sterke deze situatie is hartstikke latsig!!

Caroline SophieCaroline Sophie
    Bijdrager

Hallo Dotteke,

ik ben hier nieuw op het forum en wat aan het rondneuzen en kwam jouw verhaal tegen. Heel erg herkenbaar. Ik heb meerdere keren in mijn “werkende leven” in soortgelijke situaties gezeten. Als ik jouw verhaal lees, en denk aan mijn eigen ervaringen dan kan ik je het volgende tippen of adviseren;

Als je bij de GGZ je behandeling start zorg er dan voor dat je een officiele diagnose van  een psychiater krijgt. Met een officiele diagnose volgens de DSM 5 gaan er deuren voor je open.

Verder: Jouw werkgever, en dus ook de arbo arts kunnen en mogen niet bepalen wanneer jij weer aan het werk kan. Werk is belangrijk, maar voor je herstel heb je steun en begrip van je werkgever nodig. Natuurlijk willen zij dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat omdat het hun geld kost zolang jij in de ziektewet zit.  Echter sinds 2002 is er de wet poortwachter. Ieder werkgever is verplicht deze te volgen. Ik wil je dan ook tippen daar eens op de googlen. Kan een hoop helderheid geven.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. In ieder geval heel veel sterkte en succes. En: blijf trouw aan jezelf, stel je eigen grenzen. Alleen jij weet wat het beste voor je is.

Groet Caroline

Sterre88Sterre88
    Bijdrager

hallo Dotteke,

Bedankt voor het delen van je verhaal. En ja het is alsof ik mijn verhaal lees. En van zo velen  op dit forum. Het is goed dat je “praat” via dit forum. Voor steun. En de adviezen van mensen met de ervaring. Verder ben ik het met Carolines Ophie eens, dat je bij depressie hulp zoekt bij GGZ. Zij kunnen een officiële diagnose vaststellen via de DSM V. Een huisarts kan dit niet. Helaas werkt het zo in de praktijk. Regels, procedures, rechten en plichten.

Ben je al bij UWV geweest of alleen bij arbo arts? Zodra je bij UWV bent geweest, en er adviezen komen van die artsen, moet de arbo arts zich daaraan houden. Dus de werkgever ook. En ja heel goed dat je een advocaat in handen hebt genomen. Zelf heb ik 3 jaar gevochten voor mijn baan bij de gemeente. Ik vind het heel rot om te zeggen, maar als een werkgever je weg wil hebben, dan krijgen ze je weg. Al is het door te pesten of onwaarheden op papier te zetten. Waar je je niet tegen kan verweren. Het menselijke aspect zal je bij je vrienden, of bijv dit forum vinden. Een werkgever voelt niet. Ooit heeft een Personeelsmedewerkster tegen me gezegd: ” je bent ingehuurd om een dansje te doen”…maw Je bent ingehuurd dus doe je werk.

Ja ik had depressie. Nu weet ik dat depressie vooral komt als je het leven leidt van anderen. (werkgever, arboarts). Terwijl jouw lichaam schreeuwt voor iets anders.

dus samenvattend is het balangrijk dat je snel bij GGZ terecht kan. Je advocaat goed zijn werk te laten doen. (plan van aanpak, bij gesprekken aanwezig zijn enz). En alles op papier. Emails, brieven. Leg een dossier aan. Nu na 4 jaar weet ik nog niet goed hoe ik een zinvolle dagindeling maak. Verwerken van verlies baan, en nu IVA uitkering. (mentaal en psychisch). Heel veel sterkte en ik hoop dat je de goede mensen op je pad tegen komt! InnerLotus Sterre88

hans
    Bijdrager

veel sterkte Dotteke

Cynthia
    Bijdrager

Beste Dotteke,

ik ben hier nieuw en las jouw verhaal. Ik herken de situatie. Wat ik destijds gedaan heb ik bij de arbodienst aangeven dat ik veel moeite had met de bedrijfsarts en een andere gevraagd. Wat een opluchting. Deze bleek heel empathisch en zette een heel ander beleid in. Omdat ook ik twee werkgevers (en dus twee bedrijfsartsen) had heb ik direct gevraagd de beide trajecten te koppelen. Ik kon mij verweren door aan te geven dat bedrijfsgeneeskunde toch betrekkelijk en subjectief is omdat voor dezelfde persoon met dezelfde  aandoening twee keer een ander beleid/advies werd gegeven. Mijn verzoek tot één bedrijfsarts werd gehonoreerd (mede omdat mijn verzoek gesteund werd door mijn behandelaren) en vanaf dat moment is alles ‘soepel’ gegaan. Voor zover soepel bestaat want ik vind een traject van arbo/UWV zelfs als het heel gunstig verloopt zeer mensonterend en traumatiserend.

sterkte met alles. Probeer de regie te nemen en te houden.

cynthia

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.