Home Forum Mijn Verhaal IVA keuring, wat kunnen we hier van verwachten

IVA keuring, wat kunnen we hier van verwachten

4reacties Started at 30 juni 2019 om 11:52

• 123
    Bijdrager

IVA keuring, wat kunnen we hier van verwachten

Allereerst willen laten weten dat we dankbaaar zijn dat er een forum is waar we deze vragen kunnen stelllen

Allereerst willen laten weten dat we dankbaaar zijn dat er een forum is waar we deze vragen kunnen stelllen

Mijn vrouw heeft een WGA loonaanvullingsuitkering na een herkeuring  sinds2016(na 3 jaar in de WGA gezeten te heben ) met de diagnose een somatoforme stoornis in combinatie met een intentie tremor
    Op verzoek van haar oud werkgever komt er nu een herkeuring bij het UWV,om te kijken of er sprake is van duurzaamheid van de klachten en of er een IVA toegekend kan worden
    Is dit een wezenlijke andere keuring als de voorgaande keuring (van 3 jaar geleden )?

De klachten zijn gelijk gebleven en toch voelen wij een enorme druk en vragen ons af  of het voorkomt dat de diagnoses zomaar teniet verklaart kunnen worden?hoe wordt dit gewaarborgd?

Onze volgende vraag is ;wat zijn de speerpunten voor het toekennen van de IVA.

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste 123,

allereerst welkom hier op het forum en dank voor het compliment.

De IVA keuring is hetzelfde als de eerdere keuring. Alleen wordt bij deze keuring bekeken of je vrouw nog aan het werk zou kunnen in de toekomst. Dit is bij de eerste keuring ook gedaan en aangezien zij een WIA, WGA uitkering heeft gekregen is er bij het UWV de gedachte dat er in de toekomst kans is op verbetering en dus een mogelijkheid om aan het werk te komen.
    Aangezien jij aangeeft dat de klachten hetzelfde zijn gebleven is het wel belangrijk dat jullie er voor zorgen dat het dossier van je vrouw op orde is. Wat heeft zij aan behandelingen de afgelopen 3 jaar gehad etc.
    Een goede voorbereiding op de keuring is dus wel van belang.
    https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/de-keuring-en-erna/

Waarschijnlijk is de ex werkgever van je vrouw eigen risico drager en wordt daarom de herkeuring door hen aangevraagd. Weet je dit toevallig?

Ik wens je heel veel succes en sterkte,
    mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust, we zullen trachten ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
    John

123
    Bijdrager

Beste John,

Wij hebben inderdaad nog een vraag,kunnen ze bij het UWV zomaar afwijken van wat er de 2 voorgaande keuringen is vastgesteld.Wat zou dan een goede reactie zijn, van onze kant naast het rapport opvragen?

we zullen inderdaad goed aangeven wat er de laatste 3 jaar aan behandelingen gevolgd is

de keuring is inderdaad op verzoek van de ex-werkgever aangevraagd

alvast bedankt voor je reactie

JohnEDJohn
    Moderator

Beste 123,

het UWV gaat bij de herkeuring uit van het moment van de keuring. Het is natuurlijk ook zo dat men ook terug kijkt in het dossier. Als er verbeteringen of verslechtering zijn dan kan het UWV altijd afwijken van hetgeen in het verleden is geconstateerd. Aangezien u aangeeft dat er geen verbeteringen zijn lijkt het mij onlogisch dat men gaat wijzigen, maar 100% zekerheid daarover is er helaas niet.

Je mag ten alle tijden je documenten welke UWV van je heb inzien. Je kan dan uit je dossier ook kopieën maken.

Als jullie denken dat er misschien stukken missen in het dossier of er stukken inzitten die jullie niet hebben maar wel willen kan je het dossier in gaan zien. Je maakt hiervoor een afspraak bij het UWV kantoor.

De ex werkgever is waarschijnlijk eigen risico drager. Voor de werkgever is het dan beter (als er een IVA uitkering wordt toegekend (voor jullie heeft IVA natuurlijk ook voordelen boven WGA).

Ik wens jullie nogmaals heel veel sterkte en succes,
    met vriendelijke groet,
    John

JohnEDJohn
    Moderator

Beste 123,

hierbij nog een link naar tips bij een herbeoordeling.

Misschien kunnen jullie nog iets met deze extra informatie.

https://www.steungroep.nl/2017-10-31-11-21-16/2017-10-31-12-44-32/eerste-hulp-bij-her-keuring/248-eerste-hulp-bij-her-keuring-tien-eerste-tips

Vriendelijke groet,

John

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.