Home Forum Mijn Verhaal IVA en raadslid

IVA en raadslid

3reacties Started at 12 mei 2019 om 10:32

• Nimka
    Bijdrager

IVA en raadslid

onlangs ben ik volledig en duurzaam arbeidsongeschikt verklaarden ga ik een IVA-uitkering ontvangen.

Ik ben echter ook gekozen raadslid in mijn gemeente.

Toen ik aan arbeidsdeskundige vroeg of ik wel nog als raadslid mag functioneren gaf hij aan dat, wanneer ik dat doe, ik na ern jaar word opgeroepen voor een herkeuring en hij me dat dus afraadde.

Echter ik heb ook gehoord dat dat niet klopt en de regels van het UWV niet gelden voor mensen, gekozen in politieke functies.

Natuurlijk wil ik absoluut niet het risico lopen de IVA uitkering te verliezen maar ik kan het raadslidmaatschap zodanig invullen dat het indanks mijn ziekte mogelijk is.

kan iemand mij vertellen wat de regels zijn?

Of waar ik terecht kan met deze vraag?

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Nimka,

allereerst welkom hier op het forum.
    Dank ook voor je vraag.
    Ik had het antwoord niet zo voorhanden dus ben het eea uit gaan zoeken.

Ik heb nergens kunnen vinden dat de regels niet zouden gelden voor personen die gekozen worden in een politieke functie. Sterker ik heb juist de onderstaande documenten gevonden;

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/circulaires/2014/12/23/samenloop-vergoedingen-raadsleden-met-een-uitkering/2circulaire-samenloop-vergoedingen-raadsleden-met-een-uitkering.pdf
    Bij artikel 4.1.2 kan je lezen wat er geschreven staat over de IVA uitkeing.
    Ook in dit document;
    https://vng.nl/onderwerpenindex/arbeidsvoorwaarden-en-personeelsbeleid/rechtspositie-politieke-ambtsdragers/samenloop-raadsvergoeding-met-uitkering-raadsleden

Ook in dit document staat duidelijk aangegeven dat je inkomsten vanuit raadswerk invloed hebben op je uitkering.
    Ik denk dan ook dat hetgeen je arbeidsdeskundige heeft aangegeven het juiste is.
    Het aannemen van het raadlidmaatschap heeft dus wel degelijk gevolgen voor je uitkering.
    Ik wens je heel veel succes met het maken van de keuze wat je nu ga doen.
    Met vriendelijke groet,
    John

Nimka
    Bijdrager

Dank je John.

Ik weet dat de raadsvergoeding verrekend wordt met de IVAuitkering.

Maar mijn probleem met de reactie van de arbeidsdeskundige is dat hij zegt dat ik dan herkeurd ga worden.

Dus dat ik dan het risico loop mijn IVA kwijt te raken en dat wil ik niet. De IVA is me toegekend terwijl men weet dat ik ook raadslid ben. Ziek gemeld weliswaar maar niet afgemeld.

Het is me nog te onduidelijk om hiereen veslissing over te kunnen nemen.

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Nimka,

zoals je in het document kan lezen (eerste link);

4.1.2. Inkomensvoorziening voor volledig en duurzaam arbeidsongeschikten (IVA)
    Werknemers die volledig en duurzaam arbeidsongeschikt raken, krijgen een IVAuitkering. De entreevoorwaarden voor een IVA-uitkering zijn dermate streng dat het onwaarschijnlijk is dat in een dergelijke situatie gelijktijdig sprake zal zijn van raadswerkzaamheden.

De arbeidsdeskundige die je heb gesproken ziet het raadswerk waarschijnlijk als “werk”. Bij de IVA is het zo als je weer aan het werk ga wordt je situatie opnieuw bekeken en kan het zijn dat bij de herbeoordeling wordt besloten dat je minder arbeidsongeschikt ben. Je verlies dan je IVA uitkering en kom terecht in de WGA uitkering;
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/misschien-toch-weer-aan-het-werk

Aan de IVA uitkeringen zitten verplichtingen vast, hou deze goed in de gaten;
    https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-wia-uitkering/tijdens-wia-uitkering/detail/plichten-en-rechten-met-een-iva-uitkering

Ik weet niet of jouw situatie is veranderd sinds de keuring?
    Als dit zo is dan ben je verplicht dit te melden bij het UWV!

Kortom ik denk dat aan het vervullen van raadswerk voor jou best consequenties kan hebben op je IVA beoordeling, de persoon die je daar de juiste informatie over kan geven is de arbeidsdeskundige bij het UWV.
    Zij bepalen uiteindelijk hoe en wat, binnen hetgeen geregeld is in de wet. Dus hou ook goed je plichten bij de IVA in de gaten!

Ik hoop dat je iets kunt met bovenstaande antwoorden en wens je heel veel sterkte en succes,
    met vriendelijke groet,
    John

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.