Home Forum Mijn Verhaal In deeltijd gaan werken na NAH

• FionaT
    Bijdrager

In deeltijd gaan werken na NAH

Ik heb op 10 december 2017 een herseninfarct gehad.Het enige wat ik daarvan gemerkt had was dat ik wakker werd met een slapende arm. Ik heb daarna gewoon door gewerkt tot het einde van het jaar. Alles ging tot einde van het jaar redelijk goed totdat ik op oudjaarsdag van de trap af viel en mijn arm daardoor helemaal verkrampte en ik er helemaal niks meer mee kon. Mijn eerste ziektedag was op 2 januari 2018. Dus mijn 1e ziektejaar zit er nu bijna op.

Bij het revalidatiecentrum hebben ze me geadviseerd om zsm langzaam weer aan de slag te gaan. Ook hebben ze me geÏnformeerd over re-integratie 1e en 2e spoor. Ik heb hierover ook wat nagelezen op de website van het UWV. Maar toch is mij het e.e.a. niet helemaal duidelijk.

Simpel samengevat komt het er op neer dat je werkgever wettelijk verplicht is je te laten re-integreren in je oude functie. Of als dat niet lukt je passende werkzaamheden binnen het bedrijf aante bieden(1e spoor). Lukt het niet om je passende werkzaamheden binnen het bedrijf aan te bieden, dan is werkgever verplicht passend werk voor je te zoeken bij een ander bedrijf(2e spoor).

Naast mijn linker arm die niet meer werkt heb ik ook last van vermoeidheidsklachten. Het zou zomaar kunnen zijn dat mijn werkgever mij straks minder uren wil laten werken en ook mijn uurloon verlaagt omdat mijn werktempo een stuk lager is. Op de site van UWV las ik dat indien de werknemer dit weigert te aanvaarden, dit kan leiden tot stopzetting van het loon of zelfs ontslag.

Ik heb UWV hierover gebeld omdat je alleen een WIA aanvraag kan doen als je nog in de Wet verbetering Poortwachter zit.

Als ik een nieuw contract zou tekenen voor minder uren zou ik geen WIA aanvraag kunnen doen voor het loonverlies door minder uren werken.

Weet iemand hoe dit precies zit?

Ook vraag ik me af of de WIA mijn loonverlies volledig aanvult of mijn loon aanvult volgens de formule zoals op de site van het UWV staat aangegeven ( %arbeidsongeschiktheid = oude uurloon minus uurloon wat ik volgens het UWV nog zou kunnen verdienen)?

Op de site van UWV stond overigens ook aangegeven dat ze er van uit gaan dat je nog dezelfde aantal uren kan werken. Dat is bij mij waarschijnlijk niet het geval. Wordt dit door UWV ook gecompenseerd?

Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in zijn werk gaat? Van de site van UWV word ik namelijk niet veel wijzer.

Met vriendelijke groet,

Fiona

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnED
    John
    Moderator

Beste Fiona,

ik heb je verhaal gelezen.
    Wat een ellendige situatie waarin je nu zit.
    Op onze website geven wij informatie over de situatie waarin jij nu zit,
    https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/ziek-thuis/#lees-meer-1p

en het volgende gedeelte;
    https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/ziek-en-werken/

Ik wil je aanraden deze informatie te lezen, hopelijk wordt er dan al meer duidelijk voor je.
    Je moet tijdens deze “ziekte” periode je contract niet laten wijzigen, dit zou inderdaad invloed hebben op een latere WIA keuring en uitkering.

Als je twee jaar “ziek” bent volgt de keuring voor de WIA bij het UWV. Bij deze keuring wordt vastgesteld wat je afkeuringspercentage is. Aan de hand van dat percentage kan dan de hoogte van je uitkering worden berekend. Er is in zo’n geval altijd sprake van een inkomensverlies.
    Misschien ben je aanvullend verzekerd hiervoor?
    Op onze website gaan we hier ook verder op in;
    https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/de-keuring-en-erna/

Hopelijk kom je iets verder met deze informatie.
    Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, dan proberen we ze te beantwoorden voor je,

vriendelijke groet,
    John

wil
    Bijdrager

Ik weet wel dat als je op het sociaal minium zit,je  een aanvraag kunt doen voor aanvulling van de bijstand.Gek genoeg moet je dit via de UWV regelen. Vergeet niet te vragen of je recht hebt op transitie vergoeding.Succes!

2 reacties aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.