Home Forum De keuring en erna Gesprek wel of niet opnemen

Gesprek wel of niet opnemen

3reacties Started at 18 juli 2019 om 12:54

• Rico
    Bijdrager

Gesprek wel of niet opnemen

Binnenkort moet ik naar een verzekeringsarts voor mijn WIA beoordeling.
    Dit word erg spannend voor mij en bepalend voor mijn toekomst.
    Op dit moment heb ik dermate veel (en blijvende) problemen, dat een restverdiencapaciteit er nu en
    in de toekomst er waarschijnlijk niet in zit.

Op vele sites lees ik de tip om het gesprek op te nemen (na aankondiging) zodat je later bij
    een onjuiste weergave van het gesprek, deze opname kunt gebruiken.
    Ik denk wel dat je dan het gesprek in een gespannen toestand begint. Dit werd ook
    bevestigd door iemand die bekend is met verzekeringsartsen en zei dat ze er niet om staan te springen
    en dan vaak zelf ook het gesprek gaan opnemen om misstanden te voorkomen.
    Het lijkt me dus beter om het maar niet te gaan doen, of wel, maar dan niet aangekondigd.
    Dat is niet hoe het hoort natuurlijk, maar dan heb je wel iets voor het geval de verzekeringsarts echt
    heel vervelend gaat doen.
    Graag hoor ik de mening van de ervaringsdeskundigen.

(1 waardering)
    John
3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Rico,

allereerst welkom hier op het forum.

Het is inderdaad zo als je schrijft dat de keuring een spannende en bepalende gebeurtenis is. Goed te lezen dat je je door er over te lezen aan het voorbereiden bent. Goed voorbereid bij de keuring aankomen is erg belangrijk. Op onze website is ook veel informatie hierover te lezen.

https://samenveerkrachtig.nl/waar-sta-ik/de-keuring-en-erna/

Je vraag over het opnemen van het gesprek is een persoonlijke keuze.

Ik zal als ik nu voor een gesprek met het UWV moet zeker altijd de gesprekken opnemen. Dit zodat ik achteraf in alle rust kan terug luisteren wat er is besproken en afgesproken.

Dit kan je zo ook uitleggen aan de arts waarom je het doet! Want zoals je al aangeeft hangt er bij jou veel af van dit gesprek. Emoties kunnen dan ook een rol gaan spelen.

Om de opnames ook (later( te kunnen gebruikelijk moet je het wel melden.

Heimelijke (dus zonder aankondiging) opname kan en mag je niet gebruiken, dus daar heb je niets aan.

Als de arts het zelf ook op wil nemen is het toch geen probleem, jullie hebben dan beide dezelfde opname.

Een tip die ik je nog mee wil geven is dat je ook iemand mee mag nemen naar het gesprek. Dit kan ook goed werken voor je.

Ik wens je heel veel sterkte en succes en hoop dat je ons hier op het forum op de hoogte wil houden van de uitkomsten.

Met vriendelijke groet,

John

Rico
    Bijdrager

Beste John,

Bedankt voor de snelle reactie.

Het is een lastige keuze.
    Heb je een arts die netjes en accuraat is, dan heb je niets te duchten en zou je hem/haar tegen het zere
    been kunnen schoppen om te vragen het gesprek op te nemen.

Tref je een arts die zijn/haar dag niet heeft en/of weinig accuraat is, dan was het weer wel
    verstandig geweest het op te nemen.
    Het blijft dus moeilijk van te voren in te schatten.
    Ik vraag het voor de zekerheid maar niet, maar neem wel mijn vrouw mee naar het gesprek.
    Dan heb ik sowieso een backup bij eventuele discussies.

Ik heb begrepen dat de artsen tegenwoordig standaard vragen naar je dagindeling.
    Wat is precies de insteek hier van ?
    Mijn dagindeling is vaak erg sober vanwege fysieke en mentale klachten.
    Nu hoor ik van enkelen dat je juist niet moet zeggen dat je dag weinig activiteit kent omdat
    ze dan bang zijn dat je in een sociaal isolement komt en dit meenemen in hun beslissing.
    Mij lijkt het eerder dat ze het vragen om te bepalen wat je nog aan energie hebt op een dag.

Met vriendelijke groet,

Rico

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Rico,

je moet wat betreft het al dan niet opnemen van het gesprek uitgaan van hetgeen jij je het beste voelt in deze situatie.

Wat betreft de dagindeling.

https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/hoe-maak-ik-een-dagindeling/

In bovenstaande link vind je uitleg hierover.

Het is belangrijk je dagindeling juist wel eerlijk in te vullen, dus kan je weinig geef dit aan. Alleen op die manier kun je laten zien tegen welke beperkingen je oploopt. Of de arts dat overneemt blijft wel een vraagteken.

Ik wens je alle succes,

Vriendelijke groet,

John

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.