Home Forum Mijn Verhaal Arbeidsongeschikt met twk

Arbeidsongeschikt met twk

1reacties Started at 4 juli 2019 om 03:51

• James67
    Bijdrager

Arbeidsongeschikt met twk

Ik heb sinds 2005 last van ernstige  zenuwpijnen. In 2016-2017 was ik tijdelijk in de ziektewet. In totaal  ongeveer 6 maanden ziek in 2 jaar tijd. Ben 3 keer op spreekuur van de bedrijfsarts (arbodienst) van mijn werkgever geweest. Deze arts heeft niet over afgekeurd worden gehad en een plan opgesteld voor herstel van de werkzaamheden. Dit is goed verlopen.
    Van januarj 2017 tot 15 juni 2018 heb ik volledig gewerkt, sommige maanden zelfs 120%.
    Contract is verlopen op 1 augustus 2018 en ben ziek uit dienst gegaan. Aangezien ik nu geen werkgever heb, ben ik in de ziektewet opgeroepen door de arts van de UWV om te beoordelen of ik recht had op ziektewet uitkering. Dit was eind december 2018. Hij zei dat ik geen zorgen hoefde te maken, mijn ziektewet uitkering  zal voortgezet worden. Hij zou medische gevens bij de huisarts opvragen. Eind mei heeft deze UWV arts mij gebeld en heeft gezegd dat er geen zicht op herstel is en een vervroegde Wia uitkering aangevraagd moet worden. Dit gaat hij zelf regelen. Ik hoef niets te ondernemen. Eind juni kreeg ik een brief van de UWV dat ik geen recht op  ziektewet uitkering heb aangezien de UWV arts mij met terugwerkende kracht per 1 november 2016 heeft afkeurt. Hij vindt dat ik volledig arbeidsongeschikt ben en geen zicht op verbetering zal optreden. De ziektewet uitkering is stop gezet en reeds uitbetaalde uitkering van 9 maanden wordt teruggevorderd. De UWV arts heeft een brief van de neuroloog waaruit blijkt dat ik op 1 november 2016 morfine gebruikte tegen de pijnen en hij vindt dat ik per deze datum reeds arbeidsongeschikt was. En dus geen recht op ziektewet uitkering heb maar wia uitkering moet aanvragen. Ik wil niet per 1 november 2016 afgekeurd worden maar als het moet dan per 15 juni 2018. De eerste dag van mijn ziekmelding van bijna 2 jaar 120% gewerkt te hebben. Ik werk momenteel parttime baan en ben voor een deel in de ziektewet (nu dus zonder ziektewet uitkering). Ik wil blijven werken en als ik erg ziek ben dat tijdelijk in de ziektewet ga. Ik heb UWV gebeld iz arbeidsongeschikt met terugwerkende kracht. Als ik deze datum gewijzigd wil hebben, moet ik gaan bewijzen dat ik medisch gezien vanaf 1 november 2016 niet meer ziek was. Ik had deze pijnen wel en gebruikte hiervoor veel morfine, echter ik was wel in staat zelfs 120% gedurende bijna 2 jaar te werken. Dit bewijst dat ik gedurende deze periode niet arbeidsongeschikt ben geweest.

Mijn vraag is wat kan ik doen tegen de beschikking arbeidsongeschikt per 1 november 2016?

(1 waardering)
    John
1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • Henk-JanHenk-Jan
    Bijdrager

Dag James,

Ernstige zenuwpijnen is niet niks! Ondanks dat zet jij door. Dat getuigd van een ‘doorzetten’. Het zal je iets opleveren, maar is niet in alle gevallen handig (voor jezelf).

Uit wat je hier duidelijk, kort verhaald is niet zomaar te zeggen wat je ‘moet’ doen. Ben je lid van een vakbond of heb je een rechtsbijstandverzekering (incl. voor werk) dan raad ik je aan daar (juridische) bijstand te vragen. Anders kan je ook terecht bij Het Juridisch loket (http://www.juridischloket.nl).

Een vraag die jou verhaal bij mij oproept: Wat is de reden dat jij tegen de beoordeling van het UWV ingaat, niet per 1 november 2016 volledig afgekeurd wil worden of de datum verlegd wil hebben?

Veerkrachtige groet,

Henk-Jan

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.