Home Forum Mijn Verhaal Advies gevraagd

Advies gevraagd

1reacties Started at 15 mei 2019 om 12:23

• Lverhoeven
    Bijdrager

Advies gevraagd

Hallo,

Ik zou graag advies willen hebben.

Ik heb al een aantal jaren een WIA WGA uitkering. Ik heb door ‘n ongeval ‘n chronische whiplash waarvoor ze me al gedeeltelijk hebben afgekeurd. Voorheen werkte ik 28 uren maar met m’n nekklachten heeft de arts destijds al bepaald dat ik niet meer dan 20 uren kan werken. Ik ben in de 70 tot 100 procent gekomen door een postnatale depressie en een depressie eroverheen. Op het moment dat ze me hebben opgeroepen voor een reïntegratie knalde mijn relatie na 12 jaar, ik scheurde m’n enkelbanden en kreeg vervolgens een frozen shoulder. Hiervoor ben ik nog steeds in behandeling. Zodra er een eindstadium is, moet ik het UWV dit melden en dan volgt er opnieuw een keuring voor die klachten en wellicht een reïntegratie. Inmiddels is ook het kraakbeen in beide knieën versleten.

Mijn privesituatie is als volgt. Ik ben een alleenstaande moeder sinds 8 jaar met 2 kinderen van 9 en 12. Ik huur noodgedwongen particulier dus heb een hele hoge maandlast. Ik ontvang nu m’n wia uitkering. Ik zou graag weer een paar uren per dag willen gaan proberen ‘n kantoorbaan te gaan doen, maar dat is financieel niet slim, omdat ik dan na een tijdje m’n recht op m’n wia vervalt en ik het risico loop terug te vallen in de bijstand en dan moet ik m’n huis uit omdat ik het niet meer kan betalen.

Mijn vraag is nu:
    Stel dat ik zelf een baan van 16 uren vindt, hoe zit het dan met m’n uitkering, herkeuring etc.

Is het zo dat als ik bijvoorbeeld 2 halve dagen ga werken mijn uitkering weer wordt aangevuld tot 100 procent?

Betaald het UWV eventueel een omscholing als ik dat zou willen? En is dat dan met behoud van m’n WIA uitkering?

Graag zou ik hier hulp bij hebben. En is het mogelijk om anders telefonisch contact te hebben met een van de ervaringsdeskundige?

Met vriendelijke groet
    Lenneke Verhoeven

(1 waardering)
    John
1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Lenneke,
    allereerst welkom hier op het forum.

Het is lastig om antwoord te geven op een specifieke individuele vragen. Ik kan wel algemene informatie geven. Wellicht ben je  daar al mee op weg geholpen.

WIA en werk

In de WIA zijn er verschillende uitkeringen. Als je inkomen gaat verdienen zal dit altijd verrekend worden met je huidige WIA uitkering. Ook als dit een paar uur is. Het gaat om het inkomen wat je verdient. Gemiddeld houd je met inkomen 30% meer over dan wanneer je enkel een WIA uitkering hebt. Hoe die berekening wordt gemaakt hangt af van het arbeidsongeschiktheidspercentage, de restverdiencapaciteit, de huidige WIA uitkering en het nieuwe inkomen. Dat is dus erg persoonlijk. Voor exacte berekeningen van de invloed die een bepaald inkomen heeft op de WIA uitkering kan de het beste contact opnemen met UWV.

In de WIA is het zo geregeld dat, wanneer je één jaar lang structureel inkomen krijgt, het UWV een nieuwe schatting doet van jouw arbeidsongeschiktheidspercenta ge op basis van jouw nieuwe inkomen. Dan wijzigt het arbeidsongeschiktheidspercentage na dat ene jaar en daarmee dus ook je WIA uitkering. Op onze eigen website van Samen Veerkrachtig zijn recent allerlei hulpwijzers vernieuwd, waaronder een hulpwijzer over de verschillende WIA uitkeringen. Hierin wordt ook e.e.a. uitgelegd over de verschillende uitkeringen en de berekening wanneer je weer gaat werken.

https://samenveerkrachtig.nl/ hulpwijzer/de-wia-uitgelegd- welke-wia-uitkeringen-zijn-er/

UWV en scholing

Het UWV streeft er naar om iedereen die daar toe in staat is te re-integreren naar passend werk. Als de (ex-)werkgever eigenrisicodrager is voor de WGA dan heeft deze (of de verzekeraar van de werkgever) tien jaar naar de WIA beoordeling de verantwoordelijkheid voor jouw re-integratie. Onderdeel van de re-integratie kan scholing zijn, als daarmee de kansen op de arbeidsmarkt worden vergroot. Het gaat er om dat de arbeidsongeschikte persoon weer passend werk kan doen en dat kan een heel andere functie zijn. Daardoor kan het wenselijk of zelfs noodzakelijk zijn om je om te scholen of bij te scholen. Je kunt bij UWV vragen naar de mogelijkheden om daarin te ondersteunen. Mogelijk verwijzen zij naar de eigenrisicodrager die verantwoordelijk is voor de re-integratie. Dan kun je daar contact mee opnemen. UWV of de eigenrisicodrager zijn niet verplicht om de kosten te vergoeden, maar kunnen dat wel doen. De WIA uitkering verandert niet door scholing. Het inkomen of een verandering in de gezondheidssituatie hebben wel invloed op de WIA uitkering. Dus als de betrokkene door het volgen van een opleiding meer kansen op de arbeidsmarkt creëert, daardoor een baan krijgt en inkomen genereert, dan heeft het nieuwe inkomen invloed op de WIA uitkering.

Ik hoop dat bovenstaande informatie wat meer duidelijkheid voor je heeft gegeven.
    Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust,

met vriendelijke groet,
    John

1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.