Home Forum Mijn Verhaal Advies gevraagd. Werkgever speelt gemeen spel. Nieuw hier.

Advies gevraagd. Werkgever speelt gemeen spel. Nieuw hier.

9reacties Started at 2 april 2019 om 08:27

• Shirl
    Bijdrager

Advies gevraagd. Werkgever speelt gemeen spel. Nieuw hier.

Goedemorgen,

Ik kwam dit forum tegen en dacht laat ik gelijk mijn verhaal doen.

Ik zit nu langer dan twee jaar ziek thuis. Ik ben gedeeltelijk aan het werk (geweest bij eigen werkgever) nu sinds vorige week op aanraden van de reïntegratie coach elders met vrijwilligerswerk. (zodat ik uit de stress omgeving van de werkgever ben)

De werkgever, bedrijfsarts en verzuim coördinator hebben tot nu toe weinig van zich laten horen. Ik had zo nu en dan een gesprek met de verzuim coördinator en de reguliere afspraken met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts deed niets. Tot de dag van vandaag heb ik eigenlijk op het verplichte gedeelte na geen idee wat of waarom ik daar nog langs ga. Ze helpt niet denkt niet echt mee. De verzuim coördinator is nooit bereikbaar. Appt graag in het weekend vroeg in de ochtend of na 21:00u. Ik heb de verzuim coördinator pas na 20 maanden eens face to face gezien. Reïntegratie 2e spoor is afgelopen januari (21 maanden na 1e ziekte dag) pas in gezet omdat zowel de bedrijfsarts als de verzuim coördinator vonden dat dit te stressvol zou zijn (waar ik het mee eens ben). De werkgever heeft een loonsanctie gekregen waar bezwaar tegen is gemaakt vanuit de werkgever.

Vorig jaar mei (een 14 maanden na mijn eerste ziekte dag) werd er bekend gemaakt dat er een reorganisatie zal gaan plaatsvinden (inmiddels is deze van kracht) op basis hiervan is uiteindelijk een arbeidsdeskundige oordeel gekomen en daarin staat dat mijn oude functie vervalt (klopt deels) en dat ik “momenteel” daar niet goed genoeg nog functioneer. Ze hebben allerlei taken extra verzonnen onder de noemer reorganisatie. Die ik begrijpen kan maar totaal niet waar zijn.

Vorige week is er een hoorzitting geweest bij het uwv en ik heb daar zeker mijn zegje kunnen doen. Dat ik het eens ben met de loonsanctie op basis van dat de werkgever eigenlijk het gewoon laat afweten. Ik had ook alles op papier gezet ook alles wat de bedrijfsarts  werkgever en verzuim coördinator hadden gezegd de afgelopen 2 jaar. (ik heb alles namelijk altijd heel strikt bijgehouden) hierdoor voelde de verzuim coördinator die bij de hoorzitting was zich knap voor schut gezet natuurlijk. Ik heb sinds doen ook niets meer van haar gehoord

Gister bij de reïntegratie coach geweest en daar is mij duidelijk geworden dat mijn werkgever de betaler van zijn loon is. Ik moet gaan nadenken en nakijken of er een zak met geld te halen valt bij de werkgever om zo vervolgens de ww in te gaan (volgens zijn zeggen. Ik weet dat als ik ontslag zou nemen ik daar geen recht op heb.) ik ben daar niet op in gegaan natuurlijk. Omdat hij na zijn zogenaamde confronterende zeggen niet veel teweeg bracht bij mij (behalve een berg woede) kreeg ik gister middag een mail met het verslag waarin hij laat uitschijnen dat ik niets doe en totaal niet mee werk aan de reïntegratie  Dit is echter niet het geval. Ik ben tot nu toe alle afspraken nagekomen met een iedereen. Natuurlijk is het lastig om ander werk te moeten gaan doen waar je hart niet ligt. Maar ik ben zeker actief aan het zoeken. Na mijn vakantie (na 27 april) moet ik verplicht iedere week gaan solliciteren. Hij dwingt mij te solliciteren op functies waar ik persoonlijk gewoon niets mee kanwat dus meer stress zal opleveren en veel meer energie zal kosten dan dat ik op iets solliciteer waar ik ook echt iets mee kan ookal heeft het niets met mijn opleiding te maken. Ik moet mij aan de opgegeven functies in het ad rapport houden volgens hem. Volgens de bedrijfsarts mag ik best naar een functie solliciteren waar ik voor heb geleerd mits het binnen de fml en ad rapport past maar dit kan er bij de coach niet in. Het lijkt er nu dus op dat er een nog gemeener spel word gespeelt iets wat ik wel verwachtte maar dit gaat wel erg ver. Waarom ik het verwachtte is omdat het eerder is gebeurt met andere werknemers.

Wat is nu wijs om te doen? Alles afwachten of het uwv en cnv erop zetten? Het cnv heeft tot nu toe alleen maar gezegd dat ik het uwv moet afwachten maar is het verstandig om ze nu toch weer eens te bellen?

Ik zit met zowel psychische als lichamelijke klachten zoals: c-ptss, chronische depressie, insomnia, pds en fibromyalgie. Die laatste diagnose is er sinds een twee maanden pas bekend.

Ik zit echt met de handen in het haar nu.

Alvast bedankt voor het lezen

(1 waardering)
    John
9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Reacties
  • Liz
    Bijdrager

Beste Shirl,

Herken je verhaal.

Ten eerste, wil ik je meegeven blijf bij jezelf, dus mocht ziekmelden het beste zijn, dat doen!! Gezondheid blijft en is nummer 1 en jouw verhaal bevordert je herstel totaal niet!!

Ik probeer kort de ‘tips’ te geven. *Mogelijkheden binnen het bedrijf bekijken om tijdelijk daar te werken, bv andere afdeling, en vanuit daar verder te kijken? Ga met P&O adviseur om de tafel, en idd jij moet het initiatief nemen anders gebeurt het niet. Ook nadenken waar jij zou willen werken of waar je zou kunnen ondersteunen. Iig de adviseur kan lijntjes uitzetten. Zover ik weet moet de wg zich in blijven spannen voor een structurele herplaatsing binnen het bedrijf.

*Ander werk, idd letten op de fml./ad-rapportage. Indien je werk hebt, zou ik de functieomschrijving laten checken door de AD.

*Als het goed is moet je de PvA bijhouden, daar goed opletten of het klopt qua (on)waarheden. Zo nee, niet tekenen. Dus ook afspraak etc.., wie verantwoordelijk etc.. Alles erin laten noteren, wat klopt volgens jou. Klopt het niet, NIET TEKENEN!!

*Gesprek wg/ bedrijfsarts (BA)/ verzuimcoördinator, zijn formaliteiten kom je niet onderuit.

*Gesprekken via mail, ook niet via de app. Heb je alles op ‘papier’. En ik zou vanaf nu alles per mail ‘bevestigen’. Bv een afspraak, nog eens via de mail etc.. Zo heb jij als het ware alles zwart op wit. En mocht je met iets verkeerd zitten dan krijg je, ga ik er vanuit, tegenbericht. Op deze manier kom je niet voor verassingen te staan zoals nu het verwijt dat je niet meewerkt. Dan heb jij de mails achter de hand.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Sterkte!

Shirl
    Bijdrager

Hoi Liz,

Dank voor je reactie!

Pva word niet bijgehouden heb er in ieder geval nooit voor getekend.

De wg heeft zogenaamd gekeken naar passend werk binnen de organisatie maar zegt dat dit er niet is of niet kan terwijl ik wel degelijk mogelijkheden zie.. Ben ik ook heel duidelijk in geweest maar het wordt niet gezien. Er werden eerst afspraken in gemaakt voor andere taken. Dat hebben we twee keer gedaan en twee keer is de werkgever zijn afspraken hierin niet nagekomen. Telkens moest ik ander werk gaan doen. Dit heeft ook veel wrijving gegeven tussen collega’s en mijzelf. Daarom is besloten (waar ik het mee eens ben om gewoon even wat meer rust te hebben) om vrijwilligerswerk te doen. Hierin kan ik ook op een andere plek ervaring opdoen. Het is nuttig werk dus voor even geen probleem. Ik zal eens kijken voor een P&O adviseur. Dank voor de tip.

Kan ik de ad ook gewoon bellen of moet dit echt via de wg gaan? Want zo heb ik dit begrepen van de reïntegratie coach. Althans hij zegt dat de ba de fml moet aanpassen als dat kan. Nu is er pas een fml opgesteld door de ad en nooit eerder.

Ik probeer zeker zoveel mogelijk bij mezelf te blijven soms best lastig met al die extra stress. En soms is alles zo verwarrend.

Alles zwart op wit is zeker een hele goede tip!

Heel erg bedankt!

Liz
    Bijdrager

Dag Shirl,

PvA moet onderhouden worden, zo kan UWV beoordelen of dat er voldoende inspanning is geleverd. Ik zou de wg erom vragen, want niet dat ze je ermee overvallen bij de WIA-aanvraag, en dat jij nog stel op sprong alles moet doorlezen of het wel klopt.

WG (en jij), kan in principe kijken naar tijdelijk werk binnen het bedrijf wat nu voor jou werkt qua functie/taken. Maar ik heb begrepen nu vrijwilligerswerk en dat geeft jou rust, goed zo!!

AD, kan jij zeker bellen zonder tussenkomst wg. Je moet het zo zien fml en ad-rapportage moeten synchroon lopen. Indien vragen of opmerkingen mbt fml/ad-rapp., kenbaar maken bij ba of ad en evt. zullen zij overleggen.

Hopelijk weet je zo weer meer…..

Shirl
    Bijdrager

Hoi Liz,

Dank je wel! Ik denk dat ik hier zeker wel iets mee kan 😊

Groeten Shirley

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Helaas heb ik moeite om uw schrijven te begrijpen echter ik doe mijn best en geef voor mijn antwoord eerst aan welke vraag ik denk gelezen te hebben. Met uw diagnoses kan ik overigens wel begrijpen dat u zo schrijft dus ik neem het u niet kwalijk. Ik geef mogelijk meerdere keren een antwoord daar de ervaring heeft geleerd dat als ik een andere webpagina open, helaas mijn geschreven tekst verdwijnt.

Is het wijs om met wederzijds goedvinden de organisatie te verlaten? (De door u beschreven zak geld)

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ontslag-met-wederzijds-goedvinden/geen-ontslag-als-u-ziek-bent

Nee dat is niet verstandig daar u het risico loopt hierdoor in de toekomst geen WIA uitkering te krijgen. Mi zeker niet daar u een aantal diagnoses in uw eerste schrijven aangeeft.

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

De re-integratie coach schrijft een brief waarin wordt aangegeven dat ik niet meewerk. Wat moet ik hiermee doen?

Als eerste zou ik een mail en gelijktijdig dezelfde tekst per brief aan de re-integratie coach sturen waarin u weerlegt wat de re-integratie coach aan u geschreven heeft. Hierbij zou ik cc aan de werkgever en bedrijfsarts sturen. Denk eraan om zowel in de mail als in de brief te vermelden aan wie u een cc stuurt. Reden cc bedrijfsarts is het komt voor dat de bedrijfsarts niet weet wat anderen doen. Cc werkgever om die te laten merken dat u er dicht op zit. Tracht zo feitelijk mogelijk te blijven en dat is moeilijk want vanzelfsprekend heeft u ook emoties.

Ten tweede zou ik contact opnemen met zowel de UWV hulplijn en het CNV. Mijn reden hiervoor is dat het mogelijk is om in de eerste twee jaar van ziekte bij niet meewerken aan de re-integratie over te gaan tot een loon stop of het stoppen van de loondoorbetaling of een ontslag. Dit zijn echt drie verschillende begrippen. Wat ik niet weet is of dat ook mogelijk is om tot deze maatregelen over te gaan gedurende de fase waarin het UWV een loonsanctie aan de werkgever heeft opgelegd.  Ik vermoed van wel echter ik ben hier niet zeker van.

Uw schrijven geeft mij een beeld van een werkgever die de loonsanctie wil beëindigen dmv het aantonen dat u niet meewerkt aan de re-integratie.

U doet nu vrijwilligerswerk en het is mij onduidelijk wat de bedrijfsarts daar van vindt (wellicht slecht gelezen of onthouden). Als de bedrijfsarts van mening is dat u betaald werk kunt doen dan zou ik mij richten op betaald werk.

Mvg ABC

ABC
    Bijdrager

Gegroet,

Van de re-integratie coach mag ik alleen solliciteren op de functies die de AD heeft beschreven. Klopt dit en zo niet wat kan ik hieraan doen?

Ik deel hetgeen u schrijft dat de bedrijfsarts heeft aangegeven. Het hoeven niet exact dezelfde functies te zijn wel moeten de functies passen bij de FML. Bij het UWV wordt hiervoor een mooi onderscheid gemaakt. De verzekeringsarts bepaalt uw FML, de arbeidsdeskundige WIA (verder AD) bepaalt welke functies u zou kunnen doen en deze worden de theoretische functies genoemd. De AD die u helpt bij het vinden van werk gaat van meer functies uit dan de theoretische functies dan die door de AD WIA zijn opgeschreven.

Zelf zou ik nog verder gaan dan Liz heeft aangegeven. Ik zou zowel de bedrijfsarts als de betrokken AD vragen of zij contact willen opnemen met de re-integratie coach om nadere uitleg te geven. Vanuit hiërarchie staat de re-integratie coach lager op de ladder dan de bedrijfsarts en de betrokken AD.

U schrijft dat er een reorganisatie gaande is en dat uw functie nu ineens andere taken heeft gekregen. Volgens mij horen de nieuwe functie omschrijvingen bij een reorganisatie in te zien zijn voor de medewerkers. Vraag hiernaar en kijk of het inderdaad zo is dat de functie omschrijvingen gewijzigd zijn. Bij mijn ex-werkgever had ik eerst een goede collega gevraagd naar de nieuwe functie omschrijving en daarna pas mijn ex-werkgever zodat ik kon controleren of de functie omschrijvingen wel hetzelfde waren.  Mocht de nieuwe functie omschrijving volgens u wel passen bij uw FML en het AD rapport dan zou ik een brief schrijven en aangeven dat ik het werk wel zou kunnen doen. Echter ik weet niet waar uw voorkeur ligt, werken bij eigen werkgever of elders.

Liz geeft de tip om met HRM of personeelszaken te gaan praten. Wilt u voor uzelf nagaan of deze medewerkers betrouwbaar zijn. Bij mijn ex-werkgever was het juist de afdeling HRM die alle rottigheid bedacht en uitvoerde, geen idee hoe het bij u is. Veelal valt ziektebegeleiding onder de afdeling HRM of personeelszaken. Nieuwe functie omschrijvingen maken valt bv ook onder HRM.

Mvg ABC

Shirl
    Bijdrager

Beste ABC,

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb helaas geen email van de bedrijfsarts. Deze heb ik eens gevraagd aan haar maar deze mocht ik niet hebben omdat ze vind dat ik alles met de verzuim coördinator moet bespreken en dat op deze manier de informatie vanzelf bij de bedrijfsarts terecht komt. Echter is er in de praktijk al vaker gebleken dat dit niet het geval is. De communicatie tussen de verzuim en BA is zeer slecht te noemen.

Ik ben vrijwilligerswerk gaan doen zodat ik toch kan opbouwen. De BA heeft hier geen mening over gegeven. Haar antwoord was alleen wat leuk voor jou! En meer eigenlijk niet.

Ik zal morgen even contact opnemen met zowel UWV als het CNV. Ik heb wel terug gemaild naar de coach en de verzuim op bcc gezet dat ik het niet eens ben met zijn zeggen en schrijven. Hier kwamen zeker ook emoties bij kijken. Ik heb hierop een mail terug gehad van de coach dat hij het niet zo bedoelde en ik het niet zo zwart/ wit moest bekijken…

Hartelijk bedankt voor uw tips!

Groeten Shirl.

Ambi 40 plusAmbi 40 plus
    Bijdrager

Beste ShirL,

Welkom. Wat een lastige/ netelige situatie heb je beschreven. Poeh hee…..

Maarrrrrrrr gelukkig heb je al een aantal goede tips ontvangen. Daar kun je mee verder.

Zoals mijn huidige loopbaanbegeleider zegt : ‘bewaar jouw waardigheid.’

Want, het is niet fraai wat je beleefd hebt. Ennn niet nodig. Maargoed, de onwetendheid en/ of gewoonweg de rattenstreken vieren hoogtij. Het is juist zo lastig omdat er zoveel verschillende personen/ partijen bij betrokken zijn. Met allerlei verschillende belangen en/ of belangentegenstellingen.

En dat relevante informatie soms verdraaid kan worden of niet bij de juiste persoon terecht komt. En dan kun JIJ de dupe zijn van deze mis-communicatie. Dit alles kan stressvol zijn en ten koste gaan van jouw herstel. Pas wanneer je in rustiger, minder-onzeker, vaarwater komt; kun je pas echt herstellen.

Hartelijke groet en hou je taai..!

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.