Home Forum Mijn Verhaal Advies

Advies

19reacties Started at 26 juli 2019 om 12:40

• Siepies
    Bijdrager

Advies

Hallo ik weet niet meer wat ik moet doen😭😭. In het kort mijn verhaal.

In 1999 borstamputaie.  Chemo. Bestraling en toen de ander borst gelijk met revonstructie laten verwijderen waardoor ik mijn rechte buikspieren mis. De afgelopen jaren 6x aan linker enkel geopereerd welke nu vast staat. Helaas is het nog niet goed(atrose grote teen) en het been moet omhoig ivm paars worden voet. Andere voet is nog niet geopereerd maar heeft ook atrose. Zal wel ooit moeten gebeuren.

Nu blijk ik in beide duimen ook atrose te hebben. Ook heb ik er diabetes bij gekregen.en als klap op de vuurpijl ook chronische gewrichtspijnen waar ik een pijn/omgangs traject voor ga volgen.

Vorig jaar mei ben ik ivm  carpaal tunnel operatie aan beide handen wederom in de zw gegaan.

Ook zag ik het vorig jaar effe allemaal niet meer zitten waardoor ik via de ha bij de psygoloog kwam.

Nu doe ik mij altijd veel beter voor dan dat ik mij voel. Zo ook bij het opstellen van de fml lijst. Na een goed gesprek met mijn man moest ik toegeven dat wat er in stond op 21 pnt mooier was dan in werkelijkheid. Ik moet eerlijk naar mijn zelf zijn en onder ogen zien dat ik moet om leren gaan met mijn beperkingen. We hebben geargreed tegen de fml lijst 9 dgn voor dat ik het arbeidsdeskundig onderzoek zou hebben.

De arbeids deskundige werkt nu met die lijst. Mijn werkgever heeft spoor 2 ingezet. Heeft erg veel haast lijkt wel en ze houden zich niet aan gemaakte afspraken zoals bv de afspraak bij de arts om mijn fml te bespreken deze wist nergens van af en zou het in mijn vakantie gaan bekijken en dan een tel consult inplannen. Niet ingepland maar wel gebeld tewijl ik in het zwembad lag. Er zijn 4 van de 21 pnt veranderd welke weet ik niet omdat ik op vakantie ben.

Heb wel hr gemaild en gewezen op de afspraak welke niet is nagekomen.

De arboarts werkt 3 dgn pw voor mijn werkgever en heb daardoor het gevoel dat deze meer op hand van de werkgever is.  Ik heb iedere dag pijn maar mijn geest wint het nog van mijn lijf.

Kan ik naar het reintergratie bureau met een in mijn ogen niet goede fml lijst?  Ik heb tegen de arbo arts voor mijn vantie gezegt dat ik mij altijd veel mooier heb voorgedaan omdat ik de altijd sterke vrouw niet toe wilde geven aan mijn lijf.

Hoe nu verder?  Ik ben eigenlijk een beetje radeloos…. Zelfs zo erg dat de tranen nu over mijn wangen rollen.

Als ik eerlijk naar mijn zelf ben ben ik blij dat ik met veel hulp van mijn man mijn huishouden kan doen. Het is heel frustrerend dat je aan andere moet vragen of ze een dop van een fles willen draaien omdat je anders meer pijn krijgt.

Het is misschien een onsamenhangend verhaal maar hoop dat iemand weet wat het beste is om te doen voordat het uwv zegt dat ik iets fout heb gedaan

(1 waardering)
    John
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Reacties
  • JohnEDJohn
    Moderator

Beste Siepies,

wat heftig te lezen wat jij allemaal al voor je kiezen heb gehad en wat je nu allemaal nog meemaakt.

Je geeft aan dat het 2e spoor traject opgestart gaat worden. Nu heb ik daarover 2 vragen.

1. Vanaf wanneer ben jij ziek gemeld?
    2. Is uit de eindevaluatie van het 1e spoor traject gebleken dat terugkeer naar je huidige functie of vervangende functie bij je huidige werkgever niet mogelijk is?

Zowel voor jou als je werkgever geldt dat jullie beide rechten en plichten hebben in dit traject. Ook gelden er bepaalde termijnen. Zie het stappenplan;

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/stappenplan-bij-ziekte

Wat betreft je FML lijst stel ik je voor om de 21 punten waar jij de afwijking in ziet op papier te zetten en hierover in overleg te gaan met de arbo arts. (de FML lijst is later als dit nodig mocht zijn ook van belang bij het UWV). Dus nu proberen in te grijpen is echt belangrijk.

Het kan helpen om een dagindeling te maken welke je ook kan delen met de arbo arts;

https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/hoe-maak-ik-een-dagindeling/

Ik hoop dat je ondanks je wantrouwen in de arbo arts toch goed in gesprek kan blijven. Deze arts moet er zowel voor jou als de werkgever zijn.

Ik hoop dat je met het bovenstaande weer wat verder komt.

Mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, hopelijk kunnen ik, andere ED’s of andere gebruikers van dit forum je meer duidelijk geven.

Ik wil je ook vragen of je ons hier op het forum op de hoogte wil houden van de verdere voortgang van je traject.

Ik wens je heel veel sterkte en succes,

met vriendelijke groet,

John

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door John John.
    Siepies
    Bijdrager

Hoi john dank voor je reactie

Antwoordt op je vraag ik was op 6maart 2018 weer volledig beter gemeld na een ziekte periode van 1 1/2j.    8 mei 2018 was mijn eerste ziekte dag  van deze periode.

29 mei is de fml lijst opgesteld en op 24 juni was het arbeids deskundig onderzoek en daar werd gezegd nav van de fml lijst dat terug keer op mijn functie niet mogelijk is en dat spoor 2 wordt gestart.

Mijn vraag is moet ik nu wel naar de eerste afspraak van het reintergratie bureau terwijl ik het niet eens ben met de fml lijst.

De arboarts heeft 4 van de 21 pnt aangepast en zei voordat ze dit deed dat ik anders maar naar het uwv moest voor een second opninie.

Ik ben nu met vakantie en weet niet wat er aan gepast is en snap alle haast ineens niet van mijn werkgever.

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Siepies,

Dank voor je reactie en antwoorden.

Als het goed is is er rond 8 mei 2019 een eerstejaarsevaluatie opgesteld. Hierover kan je meer lezen in de link naar het stappenplan welke ik in het eerste antwoord heb toegevoegd.

Je heb ook een mogelijkheid tot een second opinion bij een andere arbo arts.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/second-opinion

Bij het UWV zou er een deskundigen oordeel worden opgemaakt. Dat is wat anders dan de mogelijkheid tot second opinion bij de arbo arts.

Van jou wordt verwacht dat je al het mogelijke doet om mee te werken aan je re-integratie, dus ik zal als ik jou was je wel melden bij het reintegratiebureau. Dan voldoe jij in ieder geval aan wat je gevraagd wordt.

Wat betreft de snelheid, als je bij het stappenplan (1e reactie) je dag van ziekmelding invul zie je precies welke stappen er voor welke datum gezet moeten worden. De start van het 2e spoor is nu dus eigenlijk al (te) laat ingezet. Als de werkgever zich niet aan de termijnen houd en het UWV vind dat ook kan dit nadelige consequenties hebben voor de werkgever. Vandaar dat men de snelheid erin wil houden.

Weet je werkgever en de arbo arts dat je op vakantie ben?

https://samenveerkrachtig.nl/hulpwijzer/vakantie-ziektewet/

Met vriendelijke groet,

John

• Deze reactie is gewijzigd 2 maanden, 3 weken geleden door John John.
    Siepies
    Bijdrager

Hoi john  een echt eerste jaars evaluatie heb ik niet  gehad wel af en toe en zeker niet iedere 6 wk een gesprekje met mijn leidinggevende.

Oke dus ik ga 28 aug wel naar het reintergratie bureau ondanks de verkeerde fml lijst.

En ik ga na mijn vakantie nogmaals een afspraak maken bin de arbiarts ivm de fml lijst. En wat als ze deze echt niet wil aanpassen? Ze zei vorige keer dat ik dus had gelogen al die tijd. Mijn man zei toen nee niet gelogen maar  maar zich stoerder voor had gedaan..

Vind dit advies wel ontzettend fijn.

Mijn werkgever weet dat ik op vakantie ben trouwens

JohnEDJohn
    Moderator

Hoi Siepies,

Als ik jou was zou ik na je vakantie contact opnemen met je arbo arts.

Aangeven dat je een gesprek wil mbt de FML lijst en de 1e jaars evaluatie.

Met betrekking tot de FML lijst kan de dagindeling een goed hulpmiddel zijn. Omschrijf goed hoe je je dagen doorkomt. Wees eerlijk over hoe je je voelt. Hopelijk heeft de arbo arts het begrip dat je je eerder veel groter/beter heb voorgedaan omdat je niet ziek wil zijn. Is geen vreemde reactie hoor! Dit hoor ik veel vaker. Dus hopelijk is er dan begrip en kunnen jullie gezamenlijk de FML lijst aanpassen.

Anders de second opinion overwegen bij een andere arbo arts.

Ook in het gesprek de 1e jaars evaluatie formulier aan de orde brengen. Is een belangrijk punt in het traject wat (zou moeten) wordt vastgelegd. Zowel voor jou als je werkgever.

https://www.uwv.nl/werkgevers/formulieren/invullen-eerstejaarsevaluatie.aspx

Door de 28e augustus te starten met je re-integratie voldoe jij in ieder geval aan de verplichting mee te werken.

Ik hoop dat je ondanks al deze onzekerheid toch een beetje kan genieten can je vakantie.

Met vriendelijke groet,

John

Siepies
    Bijdrager

Hoi john

Ik heb net in mijn gegevens gekeken en zie dat het laatste gesprek een eerste jaars evaluatie was.

Krijg net mail van hr  dat ik op 7 aug een tel consult met de arboarts heb maar dat ze waarschijnlijk niets gaat veranderen en dat IK dan maar voor een oordeel naar het uwv moet gaan.

Zijn deze kosten voor mij?

Snap het alleen niet. Wat heeft mijn baas te verliezen als de fml lijst wel wordt aangepast.

Toch een hoop stress en dat in mijn vakantie na een zwaar jaar. Gr

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Siepies,

goed on te lezen dat er wel een telefonische afspraak met de arbo arts is gemaakt. Had je het zelf prettiger gevonden on dit in een gewoon gesprek te doen? Zoja, misschien dit aangeven.

Zoals eerder gemeld kan je ook voor een second opinion naar een andere arbo arts. Dat recht heb je.

Wat betreft het deskundigen oordeel van het UWV, de kisten voor jou bedragen € 100,-

Lees in de link wat het inhoud en je er aan heb;

https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/ziek-met-werkgever/re-integreren-tijdens-ziekte/detail/deskundigenoordeel

Het kan zijn dat je werkgever eigen risico drager is (weet je dit toevallig?).

Dan kan de hoop zijn met een “goede” FML dat je onder de 35% afkeuring komt en jij geen WIA uitkering krijg.

Werkgever heeft dan geen kosten.

Alle andere percentages > 35% heeft de werkgever nog 10 jaar kosten, behalve als jij volledig duurzaam wordt afgekeurd IVA, maar dan zal de FML juist veel beperkingen moeten hebben.

Dus ik weet ook niet wat de denkwijze van je werkgever is in deze.

Met vriendelijke groet,

John

Siepies
    Bijdrager

Hoi john. Ohhh maar dat schept een hoop opheldering. Ik weet niet of mijn werkgever risico drager is maar het zou wel alles verklaren waarom  de  bedrijsarts/arbo dienst de lijst niet wil aanpassen.

Mag ik dan naar een andere arboarts van het zelfde bedrijf of naar een geheel ander bedrijf?

Ik lees op het uwv dat ze een oordeel geven… Niet dat ze de fml lijst aanpassen.

Sorry dat ik zoveel vragen heb maar het beheerst best wel mijn vakantie en maakt mij ook best wel boos. Ik heb niet om alle lichamelijke ongemakken gevraagd. Geest van 52 maar lijf van 80 jarige 😑

Bedankt voor alle antwoorden ben  er heel erg blij mee

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Siepies,

juist voor deze vragen is dit forum, dus geen sorry.

Lees even in mijn tweede reactie de link naar de second opinion. Daar staat alles hoe en wat en je rechten uitgelegd.

Ik hoop dat de antwoorden je wat meer rust geven als je kan lezen welke rechten je heb (waar je arbo arts je niet op heeft gewezen! Mag je se op aanspreken!)

Heel veel sterkte,

Vriendelijke groet,

John

Siepies
    Bijdrager

Hoi tot nu dank je wel voor al je adviezen🙏🙏🙏. Ik moet nu van mijn man even proberen om mijn werk los te laten en te gaan genieten van onze vakantie. Volgende week woe wordt ik gebeld. Ik hou je op de hoigte nogmaals BEDANKT

JohnEDJohn
    Moderator

Hoi Siepies,

Dank voor je reactie.

Wat een slimme en wijze man heb je.

Laat het los en ga genieten.

Zonnige groet,

John

JohnEDJohn
    Moderator

Hoi Siepies,

Dank voor je reactie.

Wat een slimme en wijze man heb je.

Laat het los en ga genieten.

Zonnige groet,

John

Siepies
    Bijdrager

Zeker weten 😍

Siepies
    Bijdrager

Hoi john net contact gehad met de arboarts ze heeft 3 pnt veranderd op de fml lijst en een tekst. Meer doet ze niet. Ik kan voor een oordeel naar het uwv. Volgens haar kan ik niet naar een andere arbodienst om daar de fml lijst opnieuw te maken/beoordelen. Ben heel eerlijk tegen haar geweest en gezegd dat ik altijd op wilskracht heb gefunctioneerd. Gr

JohnEDJohn
    Moderator

Beste Siepies,

wat naar dat deze arboarts vol blijft houden dat je geen recht zou hebben op een second opinion.
    Het recht daarop staat toch echt allemaal heel duidelijk uitgelegd op de website van de rijksoverheid.

https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/second-opinion

Ik wil je voorstellen om dit bovenstaande met je arboarts te delen. Ik ben wel erg benieuwd naar de reactie?

Bij je second opinion kan dan de FML lijst die is opgesteld worden beoordeeld en mogelijk aangepast.

Ik hoop dat je de kracht heb om de confrontatie hierover met de arboarts aan te gaan. Je heb het recht om dat te doen.

Ik wil je heel veel succes wensen.

Met vriendelijke groet,
    John

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.